Serlachius museot

KOM MODIGT
FRAM

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet sommartid 1.6.–31.8. varje dag kl. 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet
sommartid 1.6–31.8. varje dag kl. 10–18
vintertid 1.9.–31.5. ti–sö kl. 11–18
Stängt 6.12., 24–25.12., 31.12., 25.3. och 30.4.

KOM MODIGT
FRAM

Museum of No Art – MuNA

Konstnär Riiko Sakkinen grundade ett nytt museum utan konst i Serlachiusmuseet Göstas paviljong.

Visades up på Gösta 14.6–7.9.2014

  • MuNA_2.JPG
  • Sponsorit.JPG
12

MuNA – Museet utan konst

 

Museum of No Art är konstnär Riiko Sakkinens svar på erbjudandet att skapa en utställning om museiinstitutionen. Något fattas dock, det finns ingen konst i det museum som Sakkinen skapat.

MuNA, som kommer till Serlachiusmuseet Gösta, består av produkterna i museibutiken och affischer som tryckts för utställningen. Museum of No Art har fått en stilig logo som redan syns på flera ställen: på MuNA:s webbplats, på Facebook, Twitter och i meddelanden.

Också utställningens katalog presenterar på fullt allvar MuNA:s arkitektur, styrelsens sammansättning, de reklamaffischer som konstnärerna gjort och museibutikens sortiment

Riiko Sakkinens MuNA presenterar museet som en institution där konstnärer endast behövs för att legitimera museet och reklamen, inte för att ge det innehåll. Det egentliga innehållet består av museidirektörens ego, museibutiken och museets instrumentalisering för business.

– MuNA är ett dystopiskt museum där konsten inte har någon betydelse. Det som är viktigt i MuNA är pengar, makt, varumärket och besökarantal, förtydligar Sakkinen.

I praktiken består MuNA:s innehåll uteslutande av produkterna i museibutiken. Enligt Sakkinen verkar museibutiken vara hjärtat i flera museer.

– Viktigare än att erbjuda konstupplevelser är att sälja souvenirer. MuNA har städat bort allt onödigt. Konsten behövs endast i museets reklam.

 

Bekanta dig med Museum of No Art