Serlachius museot

KOM MODIGT
FRAM

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet sommartid 1.6.–31.8. varje dag kl. 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet
sommartid 1.6–31.8. varje dag kl. 10–18
vintertid 1.9.–31.5. ti–sö kl. 11–18
Stängt 6.12., 24–25.12., 31.12., 25.3. och 30.4.

KOM MODIGT
FRAM

It is about time / Det handlar om tiden

Vanmechelen, en av Belgiens kändaste nutidskonstnärer, visar sin konst nu för första gången i Finland och i Norden

19.5–16.9.2018
SERLACHIUSMUSEET GÖSTA

  • MedusaSilver-83x43x45-03_2.jpg
1

It is about time / Det handlar om tiden

Belgaren Koen Vanmechelen (f. 1965) är en mångsidig konstnär, till vars produktion hör målningar, skulpturer, fotografier, videor och installationer. Allra bäst är han emellertid känd för det arbete med levande djur, bland annat kycklingar, som han gjort under många årtionden.

Vanmechelens utställning för till Gösta-museet och den omgivande parken hans konst i hela dess bredd. Vanmechelen är en av Belgiens kändaste nutidskonstnärer. Hans verk har senast setts bland annat på Kassel Documenta 2012 och Venedigs biennal 2017. Det här är hans första separatutställning i Norden.

Centrala begrepp i Vanmechelens konst är diversitet, identitet, frihet, harmoni och mänskliga rättigheter. Han är en djupt etisk konstnär som är oroad över världens situation och över människans framtid som art. Han strävar på ett både metaforiskt och konkret sätt efter att öppna vyer mot en framtid där människorna inte utnyttjar naturen eller varandra, utan lever i harmoni. Konsten innehar i det här arbetet en central roll. ”Konstnären motiveras av en vilja att förändra världen, inte av makten att ta den i besittning”, säger han. Utställningens kurator är Timo Valjakka.

SERLACHIUSMUSEET GÖSTA 19.5–16.9.2018

 

KOEN VANMECHELEN – BIOGRAFI

Den belgiske konstnären Koen Vanmechelen (1965) är en internationellt hyllad konceptkonstnär. Hans banbrytande verk behandlar den biokulturella diversiteten och identiteten. En central plats i hans verk innehar kycklingen som, genom hans projekt, avslöjar sig som både konstverk och metafor för samhället. Genom att i sina arbeten föra samman och utforska samspelet mellan konst, vetenskap och filosofi, reflekterar Vanmechelen över vårt globala arv och utforskar sättet på vilket vi väljer att leva och utvecklas. Multidisciplinära vetenskapliga samarbeten och samhällsengagemang finns integrerade i Vanmechelens grepp.

Vanmechelens verk fick sitt allra första erkännande världen över i slutet av 90-talet med lanserandet av hans Cosmopolitan Chicken Project (CCP) (Kosmopolitiska Kycklingprojektet), ett konstnärligt korsbefruktningsprojekt med kycklingar. Efter att det startade för nära 20 år sedan har de konstverk det resulterat i visats i utställningar över hela världen. Det har också väckt ett växande intresse bland vetskapsmän. Varje ny generation av CCP har visat sig mer motståndskraftig, ha längre livslängd, vara mindre mottaglig för sjukdomar och mindre aggressiv än den föregående. I samarbete med Universitetet i Leuven studerar det Kosmopolitiska Kycklingprojektet (CC®P) nu den genetiska sammansättningen av de varierande CCP-korsningarna och dess potentiella implikationer för vetenskapen. Vanmechelens vetenskapliga samarbeten har förlänat honom ett hedersdoktorat vid Universitetet i Hasselt (2010) och Golden Nica Hybrid Art award (2013).

Vanmechelens konstnärliga verk är lika skiftande och hybridiskt som den Kosmopolitiska Kycklingen själv; en unik blandning av målningar, teckningar, fotografier, innovativa 3D-tekniker, video, installationer och träskulpturer. Alltsammans flödar ur Vanmechelens tro på att konsten hör hemma i samhället och samverkar med människorna. Konstnärens stora pågående projekt har ett konsekvent fokus på samhället: Cosmogolem, ett globalt konstbaserat projekt för barnens rätt; the Walking Egg (Det vandrande ägget), ett utvecklingsprojekt för världsfertilitet; och Combat (Kamp), ett minnesprojekt över Första världskriget. År 2011 grupperades stiftelserna som stödde de här arbetena till ett nytt institut som fick namnet the Open University of Diversity (Det öppna diversitetsuniversitetet).

2016 lanserade Vanmechelen sitt projekt Planetary Community Chicken project (PCC) (Det planetära samhälleliga kycklingprojektet). Samtidigt som det nya korsbefruktandet introduceras för missgynnade samhällen världen över, för MOUTH-stiftelsen fram de aspekter av initiativet som gäller den hållbara utvecklingen.  MOUTH är en icke-vinstbringande organisation som har grundats av en grupp europeiska doktorer och vetenskapsmän i samarbete med Vanmechelen år 2016. Den sammanför konst, vetenskap och människor för att utforska den biokulturella diversitetens användningssätt och påverkan.

Vanmechelen har presenterat sina arbeten på nästan varje kontinent, från USA till Kina och från Island till Senegal. I Belgien har hans arbeten visats på en mängd museer och platser: Verbeke-stiftelsen, Watou, Museum M och Z33. Han har också medverkat i separat- och grupputställningar, bland annat i Nationalgalleriet i London, Victoria and Albert Museum (London), Museum Kunst Palast (Düsseldorf), Muziekgebouw aan ’t IJ (Amsterdam), Macro (Rom), MAD Museum (NY), Belvedere (Wien), ZKM (Karlsruhe) och Pusjkinmuseet (Moskva). Förutom att regelbundet dyka upp på Venedigs biennal, har hans verk visats på Biennalerna i Moskva, Havanna, Dakar och Poznan, på Guangzhou -triennalen, på World Expo Shanghai 2010, på Manifesta 9 och på dOCUMENTA (13).

Vanmechelen bor i Meeuwen-Gruitrode, i nordöstra Belgien. Han är hedersmedborgare i sin födelsestad Sint-Truiden. Sedan 2017 har konstnären sin bas i sin nya ateljé, La Biomista, ritad av den schweiziske arkitekten Mario Botta. Belägen på tomten för en före detta allmän zoologisk trädgård i Genk, kommer LABIOMISTA att öppnas för allmänheten våren 2018. Parallellt med konstnärens ateljé kommer den att hysa en kultur- och djurpark, och ett centrum för utbildning och forskning, som innefattar the Open University of Diversity.