Serlachius museot

KOM MODIGT
FRAM

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet sommartid 1.6.–31.8. varje dag kl. 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik. Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Öppet
sommartid 1.6–31.8. varje dag kl. 10–18
vintertid 1.9.–31.5. ti–sö kl. 11–18
Stängt 6.12., 24–25.12., 31.12., 25.3. och 30.4.

KOM MODIGT
FRAM

Onsdag 12. mars 2014

Guldålderns konst med gränsöverskridningar

I herrgården på Serlachiusmuseet Gösta öppnas två utställningar i juni 2014: Göstas vänner och Modellen och den galne bildmakaren. Här är det Gösta Serlachius konststiftelses egen samling som har huvudrollen. Här visas verk från den finska konstens guldålder samt modernismens verk. På utställningarna ses både traditionell och djärvt gränsbrytande utställningsarkitektur.

På herrgårdens nedre våning på utställningen Göstas vänner visas verk av konstnärer som var viktiga för konstiftelsens grundare, bergsrådet Gösta Serlachius. När Gösta Serlachius utökade sin samling samlade han kring sig själv samtida konstnärer, som han hade som gäster i Mänttä och av vilka han beställde konstverk. Med stiftelsens grundare som förebild köper konststiftelsen också konst från vår egen tid, och på utställningen ses ett par exempel på nyligen anskaffad nutidskonst. Utställningen har sammanställts av Serlachiusmuseernas huvudkurator Laura Kuurne.

På herrgårdens övre våning visas en utställning som överskrider gränserna för en konventionell konstutställning och på vilken dramaturgi, som får sin rytm från skönlitterära texter, och upplevelse av rum spelar en viktig roll. Utställningens namn Modellen och den galne bildmakaren syftar på Akseli Gallen-Kallela som vistades och arbetade på Ekola torp i Keuru i slutet av 1880-talet. Lokalbefolkningen ansåg honom vara galen och kallade honom ”bildmakaren”. Utställningen presenterar den finska guldålderns konst och modernism längs konsthistoriens tidsaxel. Den här gången berättas den finländska konstens bekanta historia från modellernas och inte konstnärernas och konsthistoriens synvinkel. Bland dem som får komma till tals är lantbrukaren Eerikki från Ekola, en nakenmodell som poserar på en konstskola i Paris och en fjäril som landat på arbetarens klädesbyxor.

Bakom Riikka Ala-Harjas fiktiva texter ligger konsthistoriska fakta. Det är inte mycket man vet om de ofta anonyma modellerna, men genom Ala-Harjas texter får vi leva oss in i epoken och den stund då målningarna kan tänkas ha blivit till. Ala-Harjas texter har fått ovanligt mycket utrymme – de sprider sig längs väggarna bland målningarna. Målet har varit ett allkonstverk där utställningsarkitekturen och texterna utvidgar tavlans historia att bli en del av rummet.

Utställningens kurator är Laura Kuurne, dess visuella uttryck har skapats av Serlachiusmuseernas utställningschef Tarja Väätänen och texterna har skrivits av författaren och dramaturgen Riikka Ala-Harja.

På utställningarna i herrgården visas verk av konstnärerna: Wäinö Aaltonen, Hannes Autere, Gunnar Berndtson, Bror Börjeson, Alvar Cawén, Marcus Collin, Elin Danielson-Gambogi, Albert Edelfelt, Eric O. W. Ehrström, Magnus Enckell, Antti Favén, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Eero Järnefelt, Amélie Lundal, Jussi Mäntynen, Yrjö Ollila, Jorma Puranen, Jalmari Ruokokoski, Helene Schjerfbeck, Hugo Simberg, Wilho Sjöström, Georges von Swetlik, Verner Thomé, Ville Vallgren, Johanna Väisänen, Emil Wikström och Anders Zorn.