Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

It´s About Time / Kyse on ajasta

Belgian tunnetuimpiin nykytaiteilijoihin kuuluvan Koen Vanmechelenin taidetta nähdään ensi kertaa Suomessa ja Pohjoismaissa.

19.5.–16.9.2018
SERLACHIUS-MUSEO GÖSTA

  • MedusaSilver-83x43x45-03_2.jpg
1

It´s About Time / Kyse on ajasta

Belgialainen Koen Vanmechelen (s. 1965) on monialainen taiteilija, jonka tuotantoon kuuluu maalauksia, veistoksia, valokuvia, videoita ja installaatioita. Parhaiten hänet tunnetaan kuitenkin monikymmenvuotisesta työstään elävien eläinten kuten kanojen kanssa.

Vanmechelenin näyttely tuo Serlachius-museo Göstaan ja sitä ympäröivään puistoon hänen taiteensa sen koko laajuudessa. Vanmechelen on Belgian tunnetuimpia nykytaiteilijoita. Hänen teoksiaan on viimeksi nähty mm. Kasselin Documentassa 2012 ja Venetsian biennaalissa 2017. Tämä on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Pohjoismaissa.

Keskeisiä käsitteitä Vanmechelenin taiteessa ovat diversiteetti, identiteetti, vapaus, tasapaino ja ihmisoikeudet. Hän on syvästi eettinen taiteilija, joka on huolissaan maapallon tilasta ja ihmisen tulevaisuudesta lajina.

Hän pyrkii sekä vertauskuvallisesti että konkreettisesti avaamaan näkymiä tulevaisuuteen, jossa ihmiset eivät riistä luontoa eivätkä toisiaan, vaan elävät tasapainossa keskenään. Taiteella on tässä työssä keskeinen rooli. "Taiteilijaa motivoi halu muuttaa maailmaa, ei valta ottaa se haltuunsa", hän sanoo. Näyttelyn kuratoi Timo Valjakka.

Serlachius-museo Gösta 19.5.–16.9.2018

Koen Vanmechelen, lisätietoa

Belgialainen taiteilija Koen Vanmechelen (s. 1965) on kansainvälistä tunnustusta saanut käsitetaiteilija. Hänen uraauurtavat teoksensa käsittelevät biokulttuurista monimuotoisuutta ja identiteettiä. Hänen tuotantonsa keskiössä ovat kanat, joista tulee hänen hankkeissaan sekä taideteoksia että yhteiskunnan vertauskuvia. Vanmechelen nivoo yhteen taiteen, tieteen ja filosofian ja tarkastelee niiden välistä vuorovaikutusta. Samalla hän pohtii globaalia perintöämme sekä tutkii, millaisia elämisen ja kehittymisen valintoja teemme. Vanmechelenin lähestymistavalle on ominaista monitieteinen yhteistyö ja yhteisöllinen toiminta.

Vanmechelen sai työlleen maailmanlaajuista tunnustusta 1990-luvun lopulla, kun hän aloitti taiteellisen kanojen risteytyshankkeensa Cosmopolitan Chicken Projectin (CCP). Hankkeessa lähes kahdenkymmenen vuoden aikana syntyneitä taideteoksia on ollut esillä näyttelyissä eri puolilla maailmaa. Hanke on herättänyt yhä enemmän kiinnostusta luonnontieteilijöidenkin parissa. Jokainen uusi CCP-risteytyshankkeessa syntynyt kanasukupolvi on osoittautunut edellistä elinvoimaisemmaksi, pitkäikäisemmäksi, vastustuskykyisemmäksi ja vähemmän aggressiiviseksi. Vanmechelen on saanut tieteellisestä yhteistyöstään Hasseltin yliopiston kunniatohtorin arvon (2010) ja Golden Nica Hybrid Art -palkinnon (2013).

Vanmechelenin taide on yhtä monimuotoisen risteytynyttä kuin CCP-hankkeen kanatkin: hänen teoksissaan yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla maalaus, piirustus, valokuva, innovatiiviset 3D-tekniikat, videotaide, installaatiot ja puuveistokset. Vanmechelenin taide kumpuaa taiteilijan näkemyksestä, jonka mukaan taide on osa yhteiskuntaa ja toimintaa ihmisten kanssa. Taiteilijan tärkeimmät tämänhetkisissä hankkeissa keskitytään johdonmukaisesti yhteisöön: Cosmogolem on globaali taidelähtöinen lasten oikeuksien hanke, Walking Egg (Kävelevä muna) on kehitysmaissa toteutettava hedelmällisyysprojekti ja Combat on ensimmäisen maailmansodan muistoa kunnioittava hanke. Näitä hankkeita tukevat säätiöt järjestyivät vuonna 2011 uudeksi instituutiksi, joka sai nimen Open University of Diversity (Monimuotoisuuden avoin yliopisto).

Vuonna 2016 Vanmechelen aloitti hankkeensa Planetary Community Chicken (PCC). Siinä viedään uusia kanaristeymiä heikossa asemassa oleviin yhteisöihin eri puolille maailmaa MOUTH-säätiön huolehtiessa siitä, että suunnitelma toteutetaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. MOUTH on voittoa tavoittelematon organisaatio, jonka ryhmä eurooppalaisia lääkäreitä ja luonnontieteilijöitä perusti yhdessä Vanmechelenin kanssa vuonna 2016. Sen tarkoituksena on tarkastella taiteen, luonnontieteen ja ihmisten vuorovaikutuksen avulla biokulttuurisen monimuotoisuuden sovelluksia ja vaikutusta.

Vanmechelenin teoksia on ollut esillä lähes joka mantereella USA:sta Kiinaan ja Islannista Senegaliin. Belgiassa hänen töitään on ollut näytteillä lukuisissa museoissa ja tiloissa, esim. Verbeke Foundationissa, Watoussa, Museum M:ssä ja Z33:ssa. Hänellä on ollut omia näyttelyitä ja hän on osallistunut yhteisnäyttelyihin m.m. seuraavissa museoissa: The National Gallery (Lontoo), Victoria and Albert Museum (Lontoo), Kunst Palast (Düsseldorf), Muziekgebouw aan ‘t IJ (Amsterdam), Macro (Roma), MAD Museum (New York), Belvedere (Wien), ZKM (Karlsruhe) ja Puškinin taidemuseo (Moskova). Hänen teoksiaan on ollut säännöllisesti esillä Venetsian biennaalissa. Niitä on ollut esillä myös Moskovan, Havannan, Dakarin ja Poznańin biennaaleissa, Guangzhoun triennaalissa, Shanghain maailmannäyttelyssä (2010), Manifesta 9:ssä sekä documenta 13:ssa.

Vanmechelen asuu Meeuwen-Gruitrodessa Koillis-Belgiassa. Hän on synnyinkaupunkinsa Sint-Truidenin kunniakansalainen. Vuodesta 2017 taiteilija on pääasiallisesti tehnyt työtään uudessa ateljeessaan La Biomistassa, jonka on suunnitellut sveitsiläinen arkkitehti Mario Botta. LABIOMISTA, joka sijaitsee entisen eläintarhan alueella Genkissä, avautuu yleisölle keväällä 2018. Taiteilijan ateljeen lisäksi alueella tulee olemaan kulttuuri- ja eläinpuisto, koulutus- ja tutkimuskeskus sekä Monimuotoisuuden avoin yliopisto.