Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Torstai 25. Heinäkuuta 2013

Älypuhelin avaa tietoa Serlachius-museoiden julkisista veistoksista

Omaan älypuhelimeen on nyt mahdollista saada tietoa ja kuvia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön omistamista julkisista veistoksista Mäntässä. Vastikään valmistunut mobiili veistoskierros on toteutettu osana Suomen Museoliiton Seinätön museo -hanketta.

Kun puhelimella lukee veistoksen yhteydessä olevaan kylttiin kiinnitetyn QR-kuviokoodin, avautuu puhelimen näytölle taustatietoja ja kuvia veistoksesta ja sen tekijästä. Tätä ennen on puhelimeen pitänyt ladata QR-Reader-sovellus, jonka avulla kuviokoodi luetaan.

Veistoskierros alkaa Serlachius-museo Gustafin edessä sijaitsevan Jussi Mäntysen ilvesaiheisen Äidin ylpeys -veistosparin ääreltä. Veistoksia on kaikkiaan kymmenen, ja ne sijaitsevat Mäntän keskustassa ja Savosenmäen hautausmaalla.

Veistoskierroksen viimeinen kohde on Gustaf-museon sisällä. Vastaamalla teokseen liittyvään kysymykseen kävijä saa museon lippukassalla pienen muistamisen.

Vuonna 1933 perustetun Gösta Serlachiuksen taidesäätiön eräänä tehtävänä on Mäntän koristaminen julkisella taiteella. Nyt Mänttää kaunistavien veistosten taustat avautuvat katsojille entistä paremmin modernin tekniikan ansiosta.

Serlachius-museoiden veistoskierros on toteutettu yhteistyössä Suomen Museoliiton kanssa. Seinätön museo -hankeen tarkoituksena on tehdä tutuksi museoiden ulkopuolella sijaitsevia kohteita. Serlachius-museot valitsi aiheeksi säätiön omistamat julkiset veistokset kaupungissa. Kierroksista on tehty myös ruotsin- ja englanninkieliset versiot.

Veistoskierroksen kohteisiin voi tutustua myös Serlachius-museoiden internetsivuilla osoitteessa www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/veistoskierros

Lisätiedot: Kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski, p. 050 352 2567, paivi.viherkoski@serlachius.fi