Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Maanantai 2. Huhtikuuta 2012

Harry Kivijärven kokoelma Serlachiuksen taidesäätiölle

Kokoelma Kivijärvi -säätiö on lahjoittanut Gösta Serlachiuksen taidesäätiölle kuvanveistäjä Harry Kivijärven säätiöidyn taidekokoelman. Kokoelmaan kuuluu yhteensä 87 taideteosta, joista 23 on Harry Kivijärven omia teoksia ja 64 hänen taidekeräilijänä hankkimiansa muiden taiteilijoiden teoksia.

Kivijärven omien teosten joukossa on 21 veistosta, joista osa on isompia ulkotiloihin tarkoitettuja monumentaalisia teoksia ja osa pienempiä, sisätiloihin tarkoitettuja teoksia. Lisäksi mukana on kaksi gobeliinia, jotka Kivijärvi on itse paitsi suunnitellut, myös kutonut.

Kerätty kokoelma puolestaan sisältää suomalaista kultakautta, vanhempaa eurooppalaista taidetta ja suomalaista sekä ulkomaista modernismia. Teoksia on attribuoitu muun muassa Akseli Gallen-Kallelalle, Hugo Simbergille, Pekka Haloselle, Tyko Salliselle, Albrecht Dürerille, Marc Chagallille, Henri Matisselle, Alberto Giacomettille ja Pablo Picassolle. Lisäksi mukana on antiikin kreikkalaista ja roomalaista taidetta sekä kiinalaista ja japanilaista taidetta.

Serlachius-museoissa pohditaan parhaillaan, miten Kivijärveä tullaan Mäntässä esittelemään kuvanveistäjänä ja taiteenkerääjänä. Serlachius-museo Göstan 2014 avautuva laajennusosa tulee antamaan tähän erinomaisia mahdollisuuksia.

Kokoelma Kivijärvi -säätiön puheenjohtaja Liisa Kivijärvi uskoo, että Mänttä tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet pitää Harry Kivijärveä esillä:

"Harrylla oli henkilökohtainen suhde Mänttään ja Serlachiuksiin, ja Serlachiuksen taidesäätiö onnistui vakuuttamaan meidät erityisesti siinä, että Mäntässä halutaan pitää hänen taidettaan näkyvästi esillä", Liisa Kivijärvi korostaa.

Serlachius-museo Göstan johtaja Pauli Sivonen on iloinen kokoelman saamisesta Mänttään:

"Serlachiukset hankkivat jo aikoinaan Kivijärveltä teoksia tänne, ja kokoelma sopii profiililtaan muutenkin hyvin Mänttään. Meille on kunnia-asia esitellä Harry Kivijärveä ja hänen työtään jatkossa hyvin kattavasti."

Säätiöiden tekemä sopimus mahdollistaa myös sen, että Kivijärven veistoksia voidaan sijoittaa Mäntän lisäksi muualle Suomeen.