Perjantai 3. Toukokuuta 2019

Mänttä Food Festival ottaa kantaa laadukkaan palvelun puolesta

Serlachius-museo Göstassa elokuun 30.–31. päivänä järjestettävä Mänttä Food Festival on herkuttelun ystäville suunnattu ruokatapahtuma, joka nostaa klassikkoillallisten ohessa palvelukokemuksen tänä vuonna ennennäkemättömään rooliin.

Mänttä Food Festivalia inspiroi Serlachius-museoiden uusi kokoelmaripustus Kartanon klassikot, joka esittelee Serlachiuksen rakkaimmat taideaarteet Akseli Gallen-Kallelasta Helene Schjerfbeckiin. Mukaan kutsutut huippukokit valmistavat klassikkoteeman pohjalta seitsemän ruokalajin illallisen ravintola Göstassa kahtena elokuun iltana.

Ikimuistoisesta illasta vastaa omalta osaltaan maamme tunnetuimpien ravintoloiden huippuammattilaisista koottu tiimi, joka tarjoaa asiakkaille ainutlaatuisen, Suomessa harvoin tarjolla olevan palvelukokemuksen.

Illan juontajana toimii ravintoloitsija ja hovimestari sekä Suomen Sommelierien vauhdikas puheenjohtaja Samuil Angelov. Hän on kilpaillut menestyksekkäästi viinimestarikilpailuissa Suomessa ja maailmalla. Siellä missä on Samuil, siellä tapahtuu – taatusti.

Hannu Sailo on palvelun perfektionisti, jolla on kokemusta mm. Savoysta ja Palacesta. Hän on palvelun tähtitekijä, joka vaatii kaikilta ympärillään sadan prosentin sitoutumisen vieraiden palvelemiseen. Vinkkelin ravintoloitsija ja sommelier Antti Uusitalo on palkittu Vuoden hovimestarina ja Pro-palkinnolla. Hänen tunnusmerkkinään on kaikkialla kaikuva iloinen nauru.

Vauhdikas ja hurmaava Maija Ijäs on pitänyt huolta asiakkaista mm. Finnjävelissä ja Kämpissä. Pro-palkittua Maijaa harva unohtaa. Hänellä on aina parhaat vitsit takataskussaan. Legendaarinen Jussi Laakso on monien esikuva, klassinen hovimestari, joka tunnetaan palvelun superosaajana. Hänet on palkittu kahdesti Vuoden hovimestarina ja Pro-palkinnolla.

Antero Niemiaho on vastustamaton nuori herrasmies ja lahjakkuus, joka lumoaa vieraitaan Ravintola Murussa. Anteron huomioiva tapa ottaa asiakas vastaan on kuin suoraan Kensingtonin palatsista. Terhi Oksanen-Alén on kehittänyt Ravintola Savoyn palvelua ja nostanut sen uudelle tasolle. Intohimoinen viini- ja teeosaaja opettaa myös tulevaisuuden ammattilaisia Haaga-Heliassa.

Samuilin pikkuveli Chris Angelov on Ravintola Savoyn tarjoilija, jolla on rakkaus alaan ja palveluun. Vuoden tarjoilija -kisan finalisti kehittää viiniosaamistaan kilpailemalla. Lämmin ja huolehtiva Krista Mänttäri on viineistä kiinnostunut sommelier. Hän on vienyt palveluosaamisen poltetta Forssaan Köökin ja Vispilän ravintoloitsijana.

Ursula Zitting on intohimoinen palvelun kehittäjä ja konsultti, joka koordinoi Mänttä Food Festival -illallisten palvelua, käsikirjoitusta ja tunnelmaa. Hän on työskennellyt lukuisissa ravintoloissa eri rooleissa ja järjestänyt tapahtumia Suomessa ja maailmalla.

Klassikkoruoat muuntuvat uusiksi elämyksiksi

Serlachius-museoiden erikoislaatuinen kokonaisuus tarjoaa tapahtumalle puitteet, joissa yhdistyvät moderni ja klassinen taide, arkkitehtuuri, järvi ja metsät. Tätä kaikkea täydentää ennakkoluuloton rohkeus – Serlachiuksen perintö luoda metsän keskelle jotain todella uniikkia, mieleenpainuvaa ja unohtumatonta.

Illallisten kokkitiimiä isännöi ravintoloitsija Henry Tikkanen. Seurakseen hän on kutsunut keittiömestarit Sasu Laukkosen, Heikki Liekolan, Henri Alénin, Kai Kallion sekä kondiittori Toni Rantalan. Illallisen valmistamiseen osallistuu myös kalastaja Klaus Berglund. Heidän käsissään perinteiset klassikkoruoat Suomesta ja maailmalta muuntuvat uusiksi elämyksiksi, jotka luovat siltaa menneeseen ja uudistavat samalla makuja ennakkoluulottomasti.

Lauantaina 31.8. ruokatapahtuma laajenee koko Mänttään makupolulle. ArtHotel Honkahovi, Café Alex, Gustaf-museon kahvila ja Viinitupa Vuorenmaja tarjoavat viiden euron hintaisina maistelupaloina omia klassikoitaan. Niitä voi nautiskella varaamalla paikan opastetulta kierrokselta tai tekemällä kierroksen omatoimisesti.

Tapahtuman tuottavat ravintola Gösta ja Serlachius-museot. Yhteistyössä ovat mukana Taidekaupunki Mänttä-Vilppula, ArtHotel Honkahovi, Café Alex ja Viinitupa Vuorenmaja.

Lue lisää tunnelmia ja tietoa tapahtumaan liittyen: http://www.serlachius.fi/fi/info/mantta-food-festival/

Ravintola Göstan ravintoloitsija Henry Tikkanen, p. 050 585 8812, htikkan3@gmail.com
Serlachius-museoiden kehitysjohtaja Päivi Viherkoski, p. 050 352 2567, paivi.viherkoski@serlachius.fi