Torstai 28. Maaliskuuta 2019

Mänttä Food Festival ihastuttaa klassikoilla ja palvelulla elokuussa

Mänttä Food Festival tunnelmoi rakastetuilla klassikoilla 30.–31. elokuuta Serlachius-museoissa ja ravintola Göstassa. Maamme tunnetuimmat huippukokit valmistavat kahtena iltana seitsemän ruokalajin illallisen, joiden klassikkoruoat saavat seurakseen ensiluokkaista palvelua. Lauantaina tapahtuma laajenee taidekaupunkiin makupoluksi, jonka voi kiertää omatoimisesti tai opastetusti.

Mänttä Food Festival on herkuttelun ystäville suunnattu tapahtuma, jolle Serlachius-museoiden erikoislaatuinen kokonaisuus tarjoaa ikimuistoiset puitteet. Mäntässä moderni ja klassinen taide sekä arkkitehtuuri yhdistyvät järviin, metsään ja ennakkoluulottomaan rohkeuteen – Serlachiuksen perintöön luoda metsän keskelle jotain mieleenpainuvaa.

Ravintola Göstan ja Serlachius-museoiden järjestämän ruokatapahtuman kokkitiimiä isännöi ravintoloitsija Henry Tikkanen. Hän on kutsunut mukaan keittiömestarit Sasu Laukkosen, Heikki Liekolan, Henri Alénin, Kai Kallion sekä kondiittori Toni Rantalan. Illallisen valmistamiseen osallistuu myös kalastaja Klaus Berglund.

Serlachius-museo Göstan uusi kokoelmaripustus Kartanon klassikot tarjoaa tänä vuonna teeman ruokatapahtumalle. Huippukokkien käsissä perinteiset klassikkoruoat Suomesta ja maailmalta muuntuvat uusiksi elämyksiksi, jotka luovat siltaa menneeseen ja uudistavat samalla makuja ennakkoluulottomasti.

Klassikkoteemaan sopien ruokatapahtuma korostaa huipputason palvelua. Mukaan on kutsuttu palvelun intohimoisia ammattilaisia maamme tunnetuimmista ravintoloista. He haluavat omalta osaltaan luoda illasta ikimuistoisen kokemuksen. Illan juontajana toimii sommelier ja hovimestari Samuil Angelov, joka tunnetaan Suomen Sommelierien vauhdikkaana puheenjohtajana.

”Klassikkoteema on valtavan inspiroiva. Nyt meillä on mahdollisuus tarjota tuulahduksia vanhoilta hyviltä ajoilta sekä menussa että palvelukokemuksessa. Haluamme nostaa palvelun tärkeäksi osaksi tapahtumaa”, Henry Tikkanen sanoo.

Uusia elämyksiä klassikkoruoista

Ilta alkaa kuraattori Veikko Halmetojan opastuksella Kartanon klassikot -näyttelyyn, seurustelemalla ja maistelemalla alkupaloja Kivijärvi-salissa. Sen jälkeen siirrytään ravintola Göstaan nauttimaan seitsemän ruokalajin illallinen huipputason palvelun siivittämänä. Ilta jatkuu vielä Kivijärvi-salissa tyylikkään viihdemusiikin parissa.

Illallisilla Heikki Liekola uudistaa suomalaisen kalapöytäklassikon. Sasu Laukkonen loihtii illan iloksi version tunnetusta äyriäisklassikosta. Henri Alén taituroi nykyaikaisen tulkinnan yhdestä ruokaperinteemme klassikosta. Kalastaja Klaus Berglund uudistaa savukalaklassikon yhdessä kokkien kanssa.

Kai Kallio saa inspiroivan raaka-aineen mänttäläiseltä fasaanitilalta ja valmistaa siitä klassisen ruokalajin Joenniemen tyyliin. Henry Tikkasen vastuulla on ruotsalainen klassikko vasikkaa Oscar. Kondiittori Toni Rantala taituroi illan huipennukseksi jälkiruokia uudistaen niitä rohkeasti.

”Tänä vuonna teema klassikoiden parissa on varmasti toisenlainen kuin tulevissa tapahtumissa. Yhteistä on se, että haluamme joka vuosi tarjota tasokkaan tilaisuuden nauttia erinomaisesta ruoasta, palvelusta, taiteesta ja viihteestä taidemuseomme ainutlaatuisessa miljöössä”, Serlachius-museoiden kehitysjohtaja Päivi Viherkoski sanoo.

Lauantaina taidekaupungin sydämessä voi lähteä makupolulle. ArtHotel Honkahovi, Café Alex, Gustaf-museon kahvila ja Viinitupa Vuorenmaja tarjoavat viiden euron hintaisina maistelupaloina omia klassikoitaan. Niitä voi nautiskella varaamalla paikan opastetulta kierrokselta tai tekemällä kierroksen omatoimisesti. Opastetun makupolun tarinat kertovat Mäntästä ja mänttäläisyydestä. Osa yrityksistä tuo tarjolle myös omia klassikkoaterioitaan.

Tapahtuman tuottavat ravintola Gösta ja Serlachius-museot. Yhteistyössä on mukana taidekaupunki Mänttä-Vilppula.

Lue lisää tunnelmia ja tietoa tapahtumaan liittyen: http://www.serlachius.fi/fi/info/mantta-food-festival/

Illallis- ja ohjelmapaketit: https://mff.storefront.travel/

Ravintola Göstan ravintoloitsija Henry Tikkanen, p. 050 585 8812, htikkan3@gmail.com
Serlachius-museoiden kehitysjohtaja Päivi Viherkoski, p. 050 352 2567, paivi.viherkoski@serlachius.fi