Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 22. Helmikuuta 2019

Johanna Lecklinin näyttely pureutuu vuoden 1918 sisällissotaan

Olipa kerran, tässä paikassa

Serlachius-museo Gustaf 23.2.2019–16.2.2020

Taiteilija, kuvataiteen tohtori Johanna Lecklin käsittelee uudessa näyttelyssään Olipa kerran, tässä paikassa Suomen historian kipupistettä, sisällissotaa ja tarkastelee vuoden 1918 tapahtumien mahdollisia vaikutuksia ja jälkiä. Hän etsii historiasta tarinoita ja tapahtumia, joiden avulla voi kertoa myös omasta ajastamme.

Serlachius-museo Gustafissa avautuva näyttely koostuu valokuvasarjasta ja liikkuvan kuvan teoksesta. Johanna Lecklin työskenteli 2017 ja 2018 Serlachius-residenssissä kuvaten näkymiä Mänttä-Vilppulassa. Samalla hän tutki ja hyödynsi Serlachius-museoiden sisällissotaa koskevaa arkistomateriaalia.

Häntä kiinnostaa Mäntän historiassa kahtiajako, joka ilmeni tehdaspaikkakunnalla monin tavoin. Serlachius-museoiden arkistosta hän löysi valokuvia punaisista ja valkoisista, kirjeitä ja postikortteja sekä haastatteluaineistoa. ”Kirjeet olivat riipaisevaa luettavaa, sillä niissä puhuttiin usein ruokapulasta ja haaveiltiin herkuista. Vankileiriltä lähetetyissä korteissa kaivattiin perhettä ja toivottiin pikaista jälleennäkemistä”, taiteilija kertoo.

Valokuvasarjaa varten Lecklin kuvasi Mänttä-Vilppulassa rakennuksia ja maisemia, joista osa liittyi vuoden 1918 tapahtumiin. Kuvissa näkyy myös uudempia rakennuksia ja paikkoja, jotka herättivät hänen mielikuvituksensa.

Yhteyksiä nykypäivään

Liikkuvan kuvan teoksessa Ei ainoastaan intohimosta kaksi tarinaa kulkee rinnakkain. Kaksi tyttöä pohtii sisällissotaa pelatessaan lautapeliä Punaisten ja valkoisten taistelu Suomessa 1918. Johanna Lecklin tarkastelee teoksessa punaisten naisten ja lasten kohtaloita sisällissodan ajoilta, yhteiskunnan kahtiajakautumista sekä vihollisen epäinhimillistämistä. Tapahtumat sijoittuvat kuitenkin nykypäivään.

”Minua kiinnostaa erityisesti propaganda, joka mustamaalasi punaisia naisia ja asetti paheellisiksi leimatut punaiset naiset ja hyveellisinä pidetyt valkoiset äidit ja vaimot vastakkain. Tätä vastakkainasettelua harjoittivat useat lehtimiehet ja tunnetut kirjailijat.”

Lecklin näkee tässä joitain yhteyksiä omaan aikaamme. Hän haluaa ihmisten muistavan vuoden 1918 vastakkainasettelun ja tavat, joilla vihollisesta annettiin epäinhimillinen kuva. Hänen mukaansa tietynlainen propaganda voi normalisoitua puheessa, kun sitä toistetaan riittävän monta kertaa.

Johanna Lecklin on valmistunut kuvataiteen tohtoriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta viime joulukuussa. Hänen tutkimuksensa käsittelee muun muassa tallenteen ja fiktion välistä suhdetta. Väitöskirjan aihe sivuaa nyt avattavaa näyttelyä. Hänen liikkuvan kuvan teoksensa käsittelytapa nojaa fiktioon sillä hän käyttää esiintyjiä, jotka esittävät käsikirjoitettua tekstiä. Materiaalina on kuitenkin arkistosta peräisin olevaa aineistoa ja taustatutkimukseen perustuvaa tietoa.

”Teokseen liittyy eettisiä kysymyksiä, joita käsittelen tutkimuksessani: miten taiteilija saa hyödyntää muiden ihmisten tarinoita? Tässä tapauksessa vielä edesmenneiden henkilöiden kertomuksia.”

Lisätiedot:
Johanna Lecklin, www.johannalecklin.com, jlecklin@gmail.com

Serlachius-museot ovat auki talviaikaan 1.9.–31.5. tiistaista sunnuntaihin klo 11–18.