Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Tiistai 15. Tammikuuta 2019

Serlachiuksen matkailuvuoden vetovoimana klassikot

Serlachius-museoiden vuosi 2019 on klassikoiden juhlaa. Klassikkoteema näyttäytyy vahvasti niin näyttelyissä kuin Mänttä Food Festivalilla 30.–31.8. Samaan aikaan Serlachius-museot tekee intensiivisesti töitä tarjotakseen myös kansainvälisille matkailijoille taiteen, kulttuurin, ruoan ja puhtaan luonnon yhdistäviä elämyksiä.

Ravintola Göstassa vietetty elokuinen ruokatapahtuma on uudistunut ja saanut nimen Mänttä Food Festival. Nimi jatkaa mänttäläisten suurten tapahtumien viitoittamalla tiellä; Mäntässä on jo Mänttä Art Festival ja Mänttä Music Festival. Ruokatapahtuma toteutaan nyt uusin voimin. Konseptiin on tuotu vahvasti mukaan teemoitus. Festivaali saa joka vuosi uuden teeman, joka tänä vuonna on klassikot.

Perjantaina ja lauantaina kokoonnutaan ravintola Göstaan vierailevien keittömestareiden tähdittämille illallisille. Illan aikana nautitaan yhdeksän ruokalajia: gastronomien, Joenniemen ja tulevaisuuden klassikoita. Tunnelmaan virittää tyylikäs musiikki ikivihreineen. Lauantain päivätapahtumassa voi rakentaa oman ruokapolkunsa ja maistella mänttäläisten ravintoloiden ja kahviloiden versioita omista klassikoistaan. Ruokapolulla voi liikkua omatoimisesti tai opastetulla kierroksella.

Taiteen klassikoita ja unohdettuja helmiä

Serlachius-museoiden näyttelyissä nähdään tänä vuonna omien kokoelmien teoksia enemmän kuin pitkään aikaan. Kartanon klassikot -näyttely avautuu Göstan kartanossa 6. huhtikuuta. Kuraattori Veikko Halmetoja on valinnut kartanoon Serlachiuksen taidekokoelman helmiä mm. Akseli Gallen-Kallelalta, Albert Edelfeltiltä, Helene Schjerfbeckiltä ja muilta tunnetuilta taiteilijoilta.

Museoissa avautuu 26. tammikuuta näyttely Olli ja Bucklan – Ehrströmien elämä ja taide. Kahteen museoon levittäytyvä näyttely esittelee lahjakkaan, mutta taidehistorian unohtaman pariskunnan tuotantoa ja elämää laajemmin kuin koskaan. Useimmat näyttelyn teokset ovat esillä ensimmäistä kertaa. Näyttely sisältää maalauksia, piirroksia, grafiikkaa, esineitä ja luonnoksia heidän eri jugendrakennuksiin suunnittelemistaan yksityiskohdista.

Serlachius tähyää kansainvälisille markkinoille

Suomi houkuttelee nyt turisteja, jotka etsivät yhä uusia elämyksiä, puhdasta luontoa ja rauhaa. Kaukana matkailukeskuksista ja isoista kaupungeista sijaitseva Serlachius-museot tekee aktiivisesti työtä tullakseen kansainvälisten matkanjärjestäjien tietoisuuteen. Viime vuonna otettiin ensimmäiset askelet Suomen kulttuurimatkailun potentiaalisimmilla vientialueilla: saksankielisessä Euroopassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Ranskassa, Espanjassa sekä Japanissa.

Matkanjärjestäjien kanssa käytävien neuvottelujen ohella museoilla tehdään laajaa kansainvälistä PR-työtä ja ulkomaiselle lehdistölle järjestetään tutustumismatkoja Mänttä-Vilppulaan yhteistyössä Visit Finlandin ja Western Lakelandin matkailutoimijoiden kanssa. Esimerkiksi viime kesänä yhteistyössä Finnairin PR-toimiston kanssa espanjalaisille järjestetystä mediamatkasta poiki 22 aluetta esittelevää artikkelia espanjalaisissa lifestyle-, arkkitehtuuri-, matkailu- ja uutismedioissa.

”Sijaintimme on sekä haitta että etu. Korvessa sijaitseva museokokonaisuus on eksoottinen, mutta markkinointi ja myynti vaatii paljon omia ponnisteluja, koska lähellä ei ole muita suuria matkailutoimijoita. Oma aktiivisuutemme markkinoilla näyttää kannattavan. Jo kansainvälisen myyntimme ensimmäisenä vuonna toistakymmentä ulkomaista matkanjärjestäjää on ottanut tarjontaamme myyntiinsä”, kehitysjohtaja Päivi Viherkoski Serlachius-museoista kertoo.

Erityisesti omatoimimatkailu ja uusien elämysten etsintä ovat kasvussa. Kuluttajat ovat jo vuosia tottuneet ostamaan suoraan verkosta mm. majoitusta ja lentoja. Seuraavaksi halutaan päästä varaamaan verkosta elämyksiä, aktiviteetteja ja paketteja. Suomessa useat isot toimijat, kuten Finnair, ovat tämän kehityksen eturintamassa.

”Myös Serlachius on lähtenyt mukaan kehittämään omaa sähköistä tuoteinventaariaan. Matkanjärjestäjille suunnattujen tuotteiden ohessa kehitämme suoraan yksittäisille matkailijoille tarkoitettuja paketteja. Samalla mylläämme verkkonäkyvyytemme ja otamme käyttöön verkkomyynnin uusia ratkaisuja jo kevään aikana.”


Lisätiedot:
Matkailu: kehitysjohtaja Päivi Viherkoski, p. 050 352 2567, paivi.viherkoski@serlachius.fi
Näyttelyt: tiedottaja Susanna Yläjärvi, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi