Keskiviikko 5. Joulukuuta 2018

Pihlaja-marmeladit saivat nostalgisen pakkauksen Serlachius-museoiden ja Fazerin yhteistyönä

Rakastetut Pihlaja-marmeladit tulevat myyntiin pakkauksessa, jota koristaa taiteilija Olga Gummerus-Ehrströmin vuonna 1908 Fazerille piirtämä hauska kettuaiheinen kuvitus. Serlachius-museoiden ja Fazerin yhteistyössä toteuttama makeispakkaus liittyy oheistuotteena Ehrströmin taiteilijapariskunnan tuotantoa esittelevään näyttelyyn, joka avautuu Serlachius-museoissa 26. tammikuuta 2019.

Olga Gummerus-Ehrström (1876–1938) piirsi Fazerille paljon erilaisia myymälätölkkien etikettejä ja makeispakkauksia 1900-luvun alussa. Hän oli taitava muotokuvamaalari, joka työskenteli myös yhdessä miehensä Eric O. W. Ehrströmin (1881–1934) kanssa suunnitellen erilaisia koristeaiheita, lasimaalauksia, käyttögrafiikkaa ja interiöörejä jugendin hengessä.

Serlachius-museoissa tammikuussa avautuva näyttely Olli ja Bucklan – Ehrströmien elämä ja taide on poikkeuksellisen laaja katsaus taiteilijapariskunnan tuotantoon. Näyttely levittäytyy kahteen museoon. Esillä on maalauksia, grafiikkaa, koruja, pienesineitä, luonnoksia sekä runsaasti tietoa  lahjakkaan taiteilijapariskunnan elämästä.

Näyttelyyn liittyen toteutettiin pakkaus Pihlaja-marmeladeille yhteistyössä Fazerin kanssa. Fazer on tehnyt historiansa aikana paljon yhteistyötä suomalaisten taiteilijoiden kanssa. Pakkauksia ja mainoksia ovat suunnitelleet mm. Akseli Gallen-Kallela, Tove Jansson, Aleksander Lindberg ja Erik Bruun.

Olga Gummerus-Ehrströmin piirtämä tyylitellyn herkkä kuva perustuu ikivanhaan kansantarinaan ketusta ja pihlajanmarjoista. ”Happamia ne kuitenkin ovat”, toteaa kettu, kun ei yrityksistään huolimatta ylety ottamaan pihlajassa roikkuvia marjoja. Fazer käytti kuvaa tiettävästi vuosina 1908–1918.

Pihlaja-marmeladit ovat Fazerin vanhin edelleen myynnissä oleva tuote. Niiden valmistus aloitettiin 1895 Fazerin Kluuvikadun konditoriassa reseptillä, jonka Karl Fazer oli tuonut ilmeisesti Venäjältä. Pihlaja-makeisten käärettä on aina koristanut kettu, siksi se tunnetaan yleisesti myös ”kettukarkkina”.

Pihlaja-erikoispakkausta myydään Serlachiuksen museokaupoissa ja verkkokaupassa sekä Fazer Caféissa ja Fazer Shopeissa sekä Fazer Experience -vierailukeskuksessa.

Susanna Yläjärvi, Serlachius-museoiden tiedottaja, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi
Liisa Eerola, Fazer Makeiset viestintäjohtaja, 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com