Keskiviikko 24. Lokakuuta 2018

Serlachius esittelee 2019 kansainvälistä nykytaidetta ja laajasti omia kokoelmia vuonna 2019

Serlachius-museot esittelee vuonna 2019 nykytaidetta niin Yhdysvalloista kuin Euroopastakin. Amerikkalainen Matthew Day Jackson ja irlantilainen Gerard Byrne saavat seuraa italialaisista nykytaiteilijoista. Taidesäätiön omat kokoelmat ovat esillä Ehrströmin taiteilijapariskunnan tuotantoa esittelevässä näyttelyssä sekä Göstan kartanon uudessa kokoelmaripustuksessa.

Kesällä 2019 taidemuseo Göstan suuren näyttelytilan täyttävät Matthew Day Jacksonin figuratiiviset veistokset. Katsoja pääsee kokemaan näyttelyn sitä varten luodun roolipelin kautta. Peli ammentaa samasta post-apokalyptisestä kertomuksesta, josta myös veistokset kumpuavat. 18. toukokuuta avautuvan Olennollisesti tuttu -näyttelyn kuratoi Timo Valjakka.

Irlantilaisen Gerard Byrnen näyttely In Our Time avautuu taidemuseo Göstassa 21. syyskuuta. Kyseessä on kiitetty videoteos, joka kertoo kuvitteellisen kaupallisen radioaseman rutiineista. Byrne on luonut tutkielman radiosta ajan mallina ja herättää kysymyksiä kollektiivisesta muistista ja yhteisöllisyydestä. Näyttelyn kuratoi Laura Kuurne.

Onnea etsimässä –  Italian nykytaidetta tuo 26. lokakuuta 2019 joukon kiinnostavia italialaisia nykytaiteilijoita Serlachius-museo Göstaan. Monille heistä luovuus ja energia ovat merkinneet vastavoimaa Italiaan vuonna 2008 iskeneelle taloudelliselle ja poliittiselle kriisille.

Onnen etsiminen on punaisena lankana näyttelyssä, jossa ovat mukana Yuri Ancarani, Silvia Camponesi, Loris Cecchini, Federica Di Carlo, Goldschmied & Chiari, Francesco Jodice, Marzia Migliora, Matteo Montani, Okkult, Federico Pietrella, Pietro Ruffo, Marinella Senatore, Federico Solmi ja Zimmerfrei. Näyttelyn kuratoivat Maria Stella Bottai, Lorella Scacco sekä Pirjo Immonen.

Omia kokoelmia useissa näyttelyissä

Gösta Serlachiuksen taidesäätiön omat kokoelmat ovat poikkeuksellisen näyttävästi esillä vuoden 2019 näyttelyissä. Tammikuun 26. päivä avautuu näyttely Olli ja Bucklan – Ehrströmien elämä ja taide. Kahteen museoon levittäytyvä näyttely tuo ensimmäistä kertaa yleisön nähtäville Ehrströmin taiteilijapariskunnan tuotantoa tässä laajuudessa.

Taidemuseo Göstan näyttely keskittyy Olga Gummerus-Ehrströmin maalauksiin ja piirroksiin. Gustaf-museossa on esillä Eric O. W. Ehrströmin taideteollista tuotantoa, pienesineitä, koruja, luonnoksia sekä pariskunnan yhteisiä projekteja.

Näyttely perustuu Ehrströmien Gösta Serlachiuksen taidesäätiölle 1930-luvun puolivälissä tekemään testamenttilahjoitukseen, joka on perusteellisen luettelointityön jälkeen saatu tutkimuskäyttöön. Näyttelyn kuratoivat Helena Hänninen ja Pälvi Myllylä.

Göstan kartanossa avataan 6. huhtikuuta uusi kokoelmaripustus Kartanon klassikot, joka esittelee Serlachiuksen taidesäätiön omistamia Suomen kultakauden sekä vanhan eurooppalaisen taiteen klassikoita. Tyylikkäässä, perinteitä kunnioittavassa ripustuksessa on läsnä vanha kunnon kartanon henki. Näyttelyn kuratoi Veikko Halmetoja.

Kaukana viileä varjo – pieni näyttely väristä avautuu 23. helmikuuta. Näyttely nostaa esiin värinkäytön helmiä Serlachiuksen kokoelmista ja tarjoaa samalla tietoa väreistä ja niiden historiasta. Näyttelyn on kuratoinut Laura Kuurne yhteistyössä väriasiantuntija Hannele Karppisen kanssa.

Johanna Lecklinin 23. helmikuuta Gustaf-museossa avautuva näyttely Olipa kerran, tässä paikassa pureutuu vuoteen 1918 ja tarkastelee Suomen sisällissodan mahdollisia vaikutuksia ja jälkiä. Näyttely koostuu valokuvasarjasta ja liikkuvan kuvan installaatiosta, jonka tapahtumat sijoittuvat nykypäivään.

Lue lisää näyttelyistä: http://www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/tulevat-nayttelyt/

Tiedottaja Susanna Yläjärvi, p. 050 560 0156, susanna.ylajarvi@serlachius.fi