Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Toiminta-
ajatuksemme

Näille periaatteille rakentuu toimintamme. Käy rohkeasti pidemmälle vuoropuheluun kanssamme.
 

  • toiminta-ajatuksemme3.jpg
1

Toiminta-ajatuksemme

Serlachius-museoiden pedagogisen toiminnan tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa oivaltavaa opetustoimintaa museoiden näyttelyiden rinnalle.

Museopedagogia pyrkii antamaan kävijöille monipuolisia näkökulmia museoihin ja niiden näyttelyihin sekä ottamaan huomioon erilaisten kävijöiden tarpeita. Tavoitteena on tehdä museoista helposti lähestyttäviä ja vuorovaikutteisia.

Museoiden toiminta ja näyttelyt on suunniteltu ja rakennettu siten, että niihin tutustuvat ihmiset saisivat uusia rakennuspuita omille ajatuksilleen.

Serlachius-museo Gustafin näyttelyissä kävijä voi käyttää kaikkia aistejaan. Museovieras aktivoidaan kokemaan näyttelyt ja oppimaan koskettamalla, kuuntelemalla, näkemällä ja tekemällä. Työpajatoiminnan perusajatus on oppia tekemällä.

Koskettavien näyttelyiden rinnalla museot tarjoavat erilaisia opastuksia, elämyksellisiä ohjelmapalveluita ja nykyisestä elämänmenosta kumpuavia tapahtumia. Draamallisuus on keino kertoa, opettaa ja tarjota uudenlaisia ajatusmalleja. Serlachius-museoiden pedagogiseen toimintaan kuuluvat myös julkaisut ja verkkopalvelut.

Taidekoulu Gösta on taidekasvatuksen verkkosivusto, joka innostaa tutustumaan taiteeseen. Sen parissa saa syventävää tietoa taiteen ilmiöistä ja pääsee itse kokemaan ja tekemään.

Museopedagogia kaiken tekemisen taustalla

Museoiden pedagogisen yhteistyön pääkohderyhmänä on koululaitos: opettajat, koululaiset ja opiskelijat. Toisaalta museopedagoginen suunnittelutyö vaikuttaa museoiden kaikkiin ohjelmapalveluihin. Museoiden palvelutuotteiden suunnittelussa onkin otettu huomioon pedagogiset lähtökohdat riippumatta siitä, onko ne suunnattu lapsille, aikuisille vai senioreille.

Pedagogisessa toiminnassa otetaan huomioon myös palveluiden saavutettavuus ja erityisryhmät.