Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Viiva

Viivalla on suuri merkitys maalaus- ja veistotaiteessa, mutta piirustuksissa ja taidegrafiikassa sen rooli korostuu. Viivojen käyttö vaikuttaa voimakkaasti taideteoksen sommitelmaan ja tunnelmaan.

  • 0909_1.jpg
1

Viiva

Erilaisia viivoja on kaikkialla ympäristössämme. Rakennuksissa näkyy suoria vaaka- ja pystysuuntaisia viivoja. Luonnossa nähtävät viivat ovat kaarevia, kuten vaikkapa kasvien lehdissä.

Suorista viivoista syntyy vakaa tai paikalleen pysähtynyt tunnelma. Tästä syystä Tyko Sallisen Aihe Cagnesista -teoksen maisema vaikuttaa levolliselta.

Kiemurtelevat ja kaartuvat viivat luovat teokseen liikettä. Ellen Thesleffin Keväinen puisto -maalauksen sommittelussa on käytetty pyörteisiä, kaarevia ja koukeroisia viivoja. Ne tuovat teokseen eloisan tunnelman. 

Viivat toimivat aina suhteessa toisiinsa tai yhdessä sommitelman muiden tekijöiden kanssa. Pitkä viiva näyttää vielä pitemmältä, kun sitä vertaa lyhyeen ja toisinpäin. Viivojen kertautuessa niiden vaikutus voimistuu. Kun viivoja on useita, ne voivat luoda yhdessä tilan, suunnan, liikkeen tai rytmin vaikutelman.
 

Haluatko tietää lisää?

Ääriviivojen avulla teoksen sommittelu saa lujuutta ja pysyvyyttä. Viivapiirustuksessa kuva muodostuu ainoastaan viivoista, eikä siinä ole varjostuksia, toisin kuin valööripiirustuksessa. Kaikki piirustukset ovat jompaakumpaa tyyppiä tai näiden kahden yhdistelmiä.

Viivan ulkonäköön vaikuttaa myös piirustusvälineen valinta. 
Siveltimellä, lyijykynällä, tussilla, liidulla tai hiilellä tehdyt viivat ovat kaikki vaikutelmaltaan erilaisia. Tussin jälki on tummempaa ja kovempaa kuin esim. hiilen jälki. Huomaat tämän verratessasi Albert Edelfeltin tussipiirrosta Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä Akseli Gallen-Kallelan hiilipiirustukseen Tytön pää.
 

Albert Edelfelt: Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä 

 

Akseli Gallen-Kallela: Tytön pää