Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Joulukuu 2018

Jusepe de Ribera: Mies, viinipullo ja tamburiini, 1631

Espanjalaissyntyisen Jusepe de Riberan (1591–1652) maalauksessa Mies, viinipullo ja tamburiini (1631) näemme hyväntuulisen, punakkakasvoisen miehen helistämässä tamburiinia viinipullo kainalossa. Juhlakauden kuvauksen sijaan kyseessä on kuitenkin aistien allegoria.

Valencian lähistöllä Espanjassa syntynyt Jusepe de Ribera muutti Italiaan jo nuorukaisena. Tarkkaa ajoitusta tai matkareittiä tälle muuttoretkelle ei ole pystytty selvittämään, mutta vuonna 1613 Ribera on asunut Italiassa, sillä tuolloin hän liittyi taiteilijoille tarkoitettuun, yhä toiminnassa olevaan Pyhän Luukkaan akatemiaan Roomassa. Roomalaiset taiteilijakollegat antoivat nuorelle Riberalle liikanimen ”Lo Spagnoletto” – pikku espanjalainen. Vuonna 1616 Ribera kuitenkin muutti Napoliin, erään tulkinnan mukaan välttääkseen velkojiaan. Siellä hän meni naimisiin taiteilija Giovanni Bernardino Azzolinon tyttären Caterinan kanssa ja alkoi vakiinnuttaa asemaansa kaupungin taiteilijapiireissä

On tärkeää tiedostaa, että vielä 1600-luvulla Napoli kuului Espanjan kuningaskuntaan. Kaupankäynti ja kulttuurivaihto imperiumin eri osien välillä oli aktiivista. Näin ollen useita Riberan teoksia päätyi espanjalaisiin kokoelmiin, vaikka taiteilija itse ei enää milloinkaan kotimaahansa palannut. Teostensa avulla Ribera välitti italialaisia vaikutteita espanjalaiseen kuvataiteeseen. Uran loppua kohti taiteilijan työtahti alkoi hiipua, luultavimmin sairastelun johdosta. Jusepe de Ribera menehtyi vuonna 1652.

Italialaisen taiteen vaikutusta on nähtävissä koko Riberan tuotannossa, mikä on ymmärrettävää ottaen huomioon, että taiteilija asui suurimman osan elämästään Italiassa. Varhaistuotannossa on huomattavia vaikutteita Caravaggion taiteesta. Nämä heijastuvat maalauksen Mies, viinipullo ja tamburiini (1631) valon ja varjon jyrkissä kontrasteissa. Lisäksi etenkin Riberan yksittäisiä hahmoja kuvaavien maalausten intensiivinen läsnäolon tuntu on vaikuttavimmasta päästä Caravaggion seuraajien taiteessa.

Caravaggio maalasi myös muutamia allegorioita. Sana allegoria tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa toisin puhumista. Esimerkiksi kuvataiteessa kuvauksen kohde esitetään jonkin toisen asian avulla. Monet allegorioiden merkityksistä pohjaavat antiikkiin, mutta vielä barokin kultakaudella 1600-luvulla allegoriat olivat hyvin suosittuja. Monissa italialaisissa 1600-luvun allegorioissa on nähtävissä vaikutteita flaamilaisista 1500-luvun allegorisista kansankuvauksista.

Ribera maalasi useita allegorioita aisteista. Myös Mies, viinipullo ja tamburiini kuvaa aisteja vertauskuvallisesti. Tamburiinin avulla viitataan musiikkiin ja kuuloaistiin, kun taas viinipullo on mukana makuaistista muistuttamassa. Taiteilija myös kutsuu katsojan tarkentamaan katsetta kirjoitukseen maalauspinnalla. Pulloa suojaavasta korista erottuu teksti ”Moscatella de Saregoso”, eli kyseessä lienee muscat-rypäleestä valmistettava hieman makea jälkiruokaviini.

Pullo on miehen kainalossa hyvin kouriintuntuvasti, kun taas tamburiinin käsittely edellyttää herkempää näppituntumaa. Kuten huomaamme, Ribera viittasi allegorioissaan aisteihin hyvin monipuolisesti, vaikka ensinäkemältä teosten aiheena vaikuttaisi olevan vain yksi tai kaksi aistia.

Jusepe de Riberan maalaus Mies, viinipullo ja tamburiini on ollut esillä kansainvälisissä näyttelyissä esimerkkinä espanjalaisen taiteen kultakaudesta, ja siihen on viitattu merkittävissä taidehistoriallisissa tutkimuksissa.

Tomi Moisio
tutkija