Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Lokakuu 2017

Erik Enroth, Café Colombia, 1971

Vuosi 2017 on paitsi itsenäisen Suomen, myös kuvataiteilija Erik Enrothin (1917–1975) juhlavuosi. Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmaan kuuluu kolme Enrothin maalausta, Kana ja kaloja (1953), Espanjalainen hedelmätori (1955) sekä taiteilijan myöhäistuotantoon kuuluva Café Colombia.

Enroth syntyi Helsingissä, muutti Tampereelle avioiduttuaan Sara Hildénin kanssa 1949 ja palasi pääkaupunkiseudulle 1960-luvun alussa mentyään uusiin naimisiin. Enroth tuli tunnetuksi Suomen taidekentällä kubistisena ekspressionistina, joka kuvasi usein voimakkaita, miehisinä pidettyjä aiheita, kuten tehdastyöläisiä ja teurastamoissa roikkuvia ruhoja. Kutsuttiinpa häntä ”Tampereen voimamieheksikin”.

Enrothin tuotanto on kuitenkin monipuolisempi kuin tämä luonnehdinta antaa ymmärtää. Taiteilijan tuotantoon kuuluu enemmän kukka-asetelmia ja maisemia kuin kumpiakaan edellä mainituista. Myöskään tyylillisesti Enroth ei supistu yhteen tai kahteen lokeroon. Hän kokeili eri tyylisuuntia hyvin ennakkoluulottomasti lyyrisestä realismista informalismiin ja konkretismiin. Tärkeitä esikuvia Enrothille olivat esimerkiksi Vincent van Gogh, Pablo Picasso ja Henri Matisse.

1960-luvun mittaan Enrothin paletti alkoi kirkastua, väripinnat muuttuivat yhtenäisemmiksi ja muodot plastisemmiksi. Pop-taiteen teemat ja kuvasto vaikuttivat taiteilijaan ja hän alkoi myös kokeilla eri tekniikoita, kuten ruiskumaalausta. Esittävän aiheen yhdistäminen ei-esittävään taustaan pysyi hänen ilmaisunsa keskiössä, mutta alkoi saada uusia piirteitä.

Taideteollisuuteen viittaavat, toisaalta Matissen tuotannosta inspiroituneet kuvioaiheet olivat osa hänen maalaustensa maailmaa. Nämä nonfiguratiiviset elementit niveltyvät luontevasti osaksi esittävää interiööriä muodostaen pöytäliinoihin, verhoihin ja tapetteihin viittaavia kokonaisuuksia, samalla kuitenkin käsitellen muodon ja värin problematiikkaa.

Maalauksessa Café Colombia on kansainvälinen tunnelma paitsi nimen, myös taustan ikkunasta näkyvän suurkaupungin siluetin myötä. Kahvilan pöydässä istuu muodinmukaiseen asuun pukeutunut nainen aurinkolasit silmillään. Hahmon mallina on toiminut taiteilijan toinen vaimo Sinikka Enroth. Teos on maalattu samana vuonna, kun Enrothit muuttivat Nallenpolun taiteilijatalosta Espoosta Töölöön, Helsinkiin.

Monet taiteilijan 1970-luvun maalauksista on maalattu Töölön maisemien innoittamana, mutta usein mukana on myös vaikutteita Enrothin lukuisilta ulkomaanmatkoilta. Enroth matkusteli 1940-luvun lopulta lähtien poikkeuksellisen paljon verrattuna muihin ajan suomalaistaiteilijoihin. Erityisesti Espanja oli taiteilijalle tärkeä maa. 1959 Enroth teki stipendimatkan Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Meksikoon. Tämän reissun peruja lienevät myös Café Colombian ikkunasta näkyvät suurkaupunkimaisemat.

Tomi Moisio
tutkija