Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Helmikuu 2016

Heikki Marilan seinämaalaus Mänttä

Heikki Marilan seinämaalaus Mänttä on Gösta Serlachiuksen taidesäätiön teettämä tilaustyö Ravintola Göstaan. Yli viisi metriä korkea ja leveä maalaus toteutettiin paikan päällä syksyllä 2015, jolloin ravintolan asiakkaiden oli mahdollista seurata taiteilijan työskentelyä ja teoksen kuva-aiheen hahmottumista.

Heikki Marilan (s. 1966) teosten aiheet ovat alusta alkaen liikkuneet esittävän ja ei-esittävän välillä. Taiteilija tunnetaan nykyisin ehkä parhaiten 1600-luvun alankomaisiin kukkamaalauksiin viittaavista teoksistaan, jotka toivat hänelle Carnegien Art Awardin pääpalkinnon vuonna 2012.

Marilan kukka-asetelmissa alankomaisten esikuvien runsaus ja yltäkylläisyys näkyvät, ei niinkään yksityiskohtien tarkkuudessa, vaan maalauspohjan monumentaalisessa koossa ja siitä tihkuvissa paksuissa värimassoissa. Teosten kuva-aiheet hahmottuvat katsomalla, mutta samalla ne näyttävät hautautuvan maalikerrosten alle ja muuttuvan abstrakteiksi värisommitelmiksi.    

Sama ilmiö toistuu Ravintola Göstaan sijoitetussa seinämaalauksessa. Teoksen lähtökohtana on Mäntän kaupungin kartta, jossa esiintyvä katuverkosto erottuu maalauksen pinnasta, kun osaa katsoa ja tietää, mihin teoksessa viitataan. Ellei tätä taustatietoa ole, karttakuva muuttuu abstraktiksi ja katsojan on mahdollista tulkita sitä hyvin vapaasti.

Maalauksen lähtökohtana ovat kaupunkien karttoihin perustuvat maalaukset, joita Heikki Marila alkoi tehdä 2000-luvun alkuvuosina. Karttamaalausten aiheina olivat usein hiipuvat teollisuuspaikkakunnat tai lähiöt: paikat, jotka olivat jääneet tavalla tai toisella ajan jalkoihin. Selkeästi hahmottuvat ja keskenään varsin samankaltaiset karttakuviot tarjosivat taiteilijalle sopivan yksinkertaisen kuva-aiheen, jota toistamalla pystyi unohtamaan aiheen ja keskittymään maalausprosessiin. Arkisesta lähtökohdastaan huolimatta karttamaalausten värikerrokset väreilevät ja hehkuvat, välillä suorastaan trooppisissa väreissä.   

Karttamaalauksissa esiintyviä paikkakuntia olivat mm. Riihimäki, Varkaus ja Outokumpu. Myös Mänttä kuului jo tuolloin Marilan kuvaamiin kaupunkeihin. Talouselämän suhdanteet ovat kurittaneet Mänttää vuosien saatossa kovalla kädellä. Serlachius-museoiden kävijöitä seuratessa tulee miettineeksi, onko Heikki Marilan teoksessa kuvattua Mänttää mahdollista tarkastella joskus tulevaisuudessa jostain muustakin kuin hiipuvan teollisuuspaikkakunnan näkökulmasta.

Suvi-Mari Eteläinen
tutkija