Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 18. Joulukuuta 2015

Kiefer hiljentää omien ajatusten äärelle

Tiedottaja Susanna Yläjärvi pujahtaa omien töidensä lomassa katsomaan Anselm Kieferin teoksia.

Olen kokenut tänä syksynä hienoja hetkiä, kun olen saanut esitellä toimittajille museossamme esillä olevaa Anselm Kieferin näyttelyä. Tiedotusvälineet ovat kirjoittaneet näyttelystä laajasti. Omassa työssäni olen osaltani auttanut toimittajia: kertonut näyttelystä, antanut taustatietoja ja lähettänyt pressikuvia. Kiefer-artikkeleiden kokoelma hyllyssäni kasvaa jatkuvasti.

Vieraat ovat kiitelleet varauksetta näyttelyä ja sitä, miten hienon kokonaisuuden se muodostaa Göstan paviljongin arkkitehtuurin kanssa. Kiefer-kokoelman omistaja Hans Grothe totesi saman vieraillessaan Mäntässä näyttelyn avautuessa. Hän heitti – toki leikillään – ajatuksen, että pitäisiköhän kokoelma sijoittaa pysyvästi Serlachius-museoihin.

Anselm Kieferin taide on kerännyt kiitosta myös niiltä kävijöiltä, jotka eivät paljon perusta nykytaiteesta. Hekin näkevät, että Kieferin taide on teknisesti ja sisällöiltään ainutlaatuista. Jo maalausten valtava koko ja niissä olevien kerrosten paksuus kertovat katsojalle, millaista taitoa ja luomisvoimaa tällaisen monumentaalitaiteen tekeminen vaatii.

Monet kävijät ovat kaivanneet vielä lisää tietoa siitä, mitä taiteilija teoksissaan haluaa sanoa. Näyttelyyn liittyvän laajan katalogin painos on huvennut silmissä. Näyttelyn kiinnostavuutta ei vähennä edes se, että Kieferin aiheet ovat monikerroksisia ja vaikeita. Vaikka saksalaiset sankarimyytit, juutalainen runous, viittaukset filosofiaan tai alkemiaan eivät avautuisi, katsojat löytävät teoksista heille tuttuja teemoja.

Kieferin värimaailman on sanottu olevan kuin suoraan Suomen marras-joulukuisesta maisemasta. Samanlaiset käppyräiset oksat, jotka jatkuvat teoksessa horisonttiin asti, heijastuvat museon ikkunoihin Göstan syystalvisessa puistossa. Jo ajomatka Mänttään halki suomalaisen maaseudun ja syyskynnettyjen peltojen on johdatellut kävijät Kieferin taiteen äärelle.

Yle kokosi muutama viikko sitten yhteen eri kulttuuritapahtumien kävijämääriä. Tilastojen mukaan museot keräävät 17 prosentin osuudellaan toiseksi eniten ihmisiä kulttuurin pariin Suomessa. Ylivoimaisesti suosituin kulttuuririento ovat elokuvat. Kevyen musiikin konsertit toki varmasti yltäisivät kärkisijoille, jos niiden kokonaiskävijämääristä olisi luotettavia tilastotietoja.

Tutkimusten mukaan museot koetaan rauhoittaviksi paikoiksi, jotka ovat kuitenkin kiinnostavien sisältöjensä puolesta kiinni ajassa. Kynnystä museoihin ei pidetä niin korkeana kuin moniin muihin kulttuuritapahtumiin.

Me tarvitsemmekin entistä kipeämmin paikkoja, joissa voimme unohtaa hetkeksi levottoman arjen ja antaa sijaa omille ajatuksillemme. Anselm Kieferin teosten äärellä on helppo rauhoittua. Useimmat kävijät madaltavat automaattisesti ääntään, kun he tulevat näyttelysaleihin. Näyttelyn monumentaalisuus saa olon tuntumaan pieneltä ja pakottaa hiljentymään.

Poikkean itsekin usein työpäiväni lomassa näyttelyyn, katselen sen enempää analysoimatta teoksia ja annan ajatusten vaeltaa. Voin suositella samaa vaikkapa joululoman ohjelmaksi.

Susanna Yläjärvi
tiedottaja