Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesällä 1.6.–31.8. joka päivä 10–18, talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18


Käykää rohkeasti
pidemmälle

Tiistai 24. Marraskuuta 2015

Taidetta virvoitusjuomalla

Assistentti Elina Linkopuu ohjaa grafiikan tekemistä kolajuoman avulla.

Loppukesän odotetuin hetki oli, kun pitkään tilauksessa ollut grafiikanprässi saapui taidemuseo Göstaan. Viimeinkin sain laittaa paperit veteen odottamaan vedostamista, kertakäyttöhansikkaat käteen, valmistella alumiinilevyt ja avata metallisen, pyöreän painoväripurkin. Työpajatilaan levisi vaimea painovärin, kolan ja öljyn sekainen tuoksu.

Taidegrafiikan, lähinnä syväpainomenetelmien, tekeminen on minulle entuudestaan tuttua, mutta ensimmäistä kertaa sain käyttää aivan upouusia välineitä ja opetella uutta menetelmää. Syksyn aikana pedatiimissä olemme harjoitelleet sekä kehittäneet Göstan uutta taidekasvatuksellista Kolalla grafiikkaa -työpajaa. Valitsimme grafiikan työpajan teemaksi, koska se sopii moniin tilanteisiin sekä eri-ikäisille tekijöille.

Työpajan perusajatuksena on ollut käyttää ja altistua kemikaaleille mahdollisimman vähän, siksi perinteinen etsaus syövyttävine aineineen suljettiin pois heti alussa. Isojen, painavien valotuskoneiden hankkiminenkaan ei tuntunut käytännölliseltä vaihtoehdolta. Pyysimme taidekasvatuksellisesti suuntautunutta taidegraafikko Tom Linkopuuta kehittämään Serlachius-museoille sopivan grafiikan työpajan. Syksyn aikana hän kävikin museolla opettamassa kehittämänsä ainutlaatuisen grafiikan tekniikan.

Uusi tekniikka perustuu litografiaan, jota on perinteisesti totuttu tekemään painavilla kivilaatoilla ja erityisellä litografia-prässillä. Kivilitografian tekeminen vaatii jonkin verran jopa fyysistä ponnistelua. Menetelmä oli käytössä suomalaisissa kirjapainoissa noin 1900-luvun puoliväliin asti, kunnes uusi offset-painomenetelmä valtasi painoalan. En ole kokeillut kivilitografian tekemistä, sillä koulutusta ja tarvittavia välineitä on vaikea löytää tekniikan harvinaisuuden vuoksi. Göstan työpajan uusi litografiatekniikka perustuu painotalosta käytöstä poistettujen offset-levyjen, rasvaliitujen ja virvoitusjuoman yhteisvaikutukseen.

Grafiikan tekeminen on mielestäni kuin tutkimusmatka, jonka lopputulos saattaa olla yllätyksellinen. Epävarmuus on osa luovaa työskentelyä. Ajatuksia on myös herättänyt miten erilaiset aineet reagoivat keskenään, mitä kemiallisia tai fysiologisia asioita tapahtuu painolaatalle, entäpä vedostuksen aikana? Grafiikassa tarvitaan myös visuaalista hahmotuskykyä, sillä painolaatalla oleva kuva prässäytyy paperille peilikuvaksi. Kolalitografia-työskentelyn ohessa on tullut väistämättä pohdittua virvoitusjuoman vaikutusta terveyteen. Odotan mielenkiinnolla vierailijoiden reaktioita, kun he huomaavat kolajuoman vaikutuksen alumiiniin.

Ensimmäisen kerran ohjasin grafiikan tekemistä syksyn perhepäivässä, kun kävijät loivat kalliomaalausaiheisia monotypioita. Kukin seurue sai tehdä monotypiavedoksen, koska esihistoriallisena aikana kalliomaalausten maalaaminen oli todennäköisesti yhteisöllisesti tärkeä hetki. Monotypia poikkeaa muista grafiikan menetelmistä siten, että painolaatasta on mahdollista ottaa vain yksi vedos, kun yleensä grafiikan tyypillinen ominaisuus on sarjallisuus. Kolalitografia-työpajassa osallistujien on tarkoitus kokeilla pienten sarjojen vedostusta. Minulla on myös orastavia ideoita, mitä muita grafiikan tekniikoita kuin monotypiaa ja kolalitografiaa työpajoissa voitaisiin toteuttaa. Ennen uusien ajatusten toteuttamista keskityn kolalitografiaan ja ensimmäisten Kolalla grafiikkaa -työpajojen pitämiseen Göstalla.

Elina Linkopuu
assistentti, opas
pedagogiikka