Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesäaikaan 1.6.–31.8. ma-su klo 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 7. Helmikuuta 2014

Serlachius-museot hakee kokoelmapäällikköä

Serlachius-museot kasvavat. Ison rakennushankkeemme myötä museotilamme lisääntyvät huomattavasti. Samalla valmistaudumme vilkkaampaan näyttelytahtiin, suurempiin kävijämääriin ja laajempaan kokoelmatoimintaan. Etsimme nyt vakituiseen työsuhteeseen osaavaa kokoelmapäällikköä.

Tuleva kokoelmapäällikkömme vastaa Serlachius-museoiden kokoelmatoiminnasta ja sen kehittämisestä. Hänen tiimiinsä kuuluu seitsemän henkilöä, jotka odottavat päällikökseen osaavaa organisoijaa ja sisältötöihin innokkaasti osallistuvaa asiantuntijaa.

Kokoelmissa on taidetta ja kulttuurihistoriallisia aineistoja – taiteen tuntemus on välttämätöntä, kulttuurihistoriallinen osaaminen suotavaa.

Edellytämme kokoelmapäälliköltä ylempää korkeakoulututkintoa (pääaineena mieluiten taidehistoria), hyvää työkokemusta ja valmiutta vakituiseen asumiseen Mäntässä tai sen lähistöllä. Arvostamme ideointikykyä, organisointitaitoja, oma-aloitteisuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja, taidemaailman tuntemista ja kielitaitoa.

Hakemukset 3.3.2014 mennessä osoitteeseen Serlachius-museot, talous- ja hallintojohtaja Juha Roponen, R. Erik Serlachiuksen katu 2, 35800 Mänttä. Kirjeeseen mukaan ansioluettelo, keskeisten opinto- ja työtodistusten jäljennökset sekä palkkatoive. Lisätietoja antaa johtaja Pauli Sivonen, p. 050 566 1355.

Tehtävässä on neljän kuukauden koeaika.


Perjantai 24. Tammikuuta 2014

Uusi kulttuuriyhteistyö tuo taiteilijaresidenssin Mänttään

Mäntän kuvataideviikot, Mäntän Musiikkijuhlat ja Serlachius-museot tiivistävät yhteistyötään. Sen tuloksena Mänttään saadaan taiteilijaresidenssi, Mäntän Musiikkijuhlien konsertteja kuullaan ensi kesänä taidemuseo Göstassa ja Kuvataideviikot ulottaa näyttelynsä taidemuseo Göstan läheiseen Taavetinsaareen.

Serlachius-museoiden ja Mäntän kuvataideviikkojen taiteilijaresidenssi aloittaa toimintansa tammikuussa 2015. Se tarjoaa mahdollisuuden luovaan työhön Aleksanterin linnaksi kutsutussa vanhassa jugendtalossa Mäntän keskustassa. Työskentely- ja näyttelytilana toimivan rakennuksen lisäksi residenssivieraiden käytössä on talo taidemuseo Göstan pihapiirissä.

Residenssiin voivat hakea taiteilijat, tutkijat ja kuraattorit 1–6 kuukaudeksi. Residenssistä ei peritä vuokraa. Sen sijaan vierailta edellytetään raporttia työskentelystään. Vieraat voivat myös osallistua paikkakunnan kulttuuritoimintaan luennoimalla, opastamalla tai yhteisöllisillä projekteillaan.

Kuvataideviikkojen teoksia Taavetinsaareen

Serlachius-museoiden ja Kuvataideviikkojen tiivistyvä yhteistyö tuo Mänttään myös yhteisiä näyttelyprojekteja. Ensi kesänä Kuvataideviikot tulevat myös fyysisesti lähelle taidemuseo Göstaa, sillä Minna Joenniemen kokoamassa näyttelyssä sijoitetaan teoksia Pekilon lisäksi taidemuseo Göstaa vastapäätä sijaitsevaan Taavetinsaareen.
Toiminnanjohtaja Tiina Nyrhinen iloitsee siitä, että Kuvataideviikkojen toimintaa pystytään tiiviimmän yhteistyön ansiosta saattamaan ympärivuotiseksi.

– Residenssiä on haaveiltu Mänttään jo 1990-luvulta lähtien. On hieno asia, että se nyt toteutuu. Residenssi tuo lisää taiteilijoita, alan ammattilaisia ja hedelmällisiä kontakteja Mänttään. Yhteisöprojektien kautta koko kaupunki saa hyötyä residenssitaiteilijoista, hän korostaa.

Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen pitää yhteistyön alkamista Kuvataideviikkojen  kanssa historiallisena tapahtumana.

– Serlachius-museoiden tuleminen mukaan nykytaidekentälle merkitsee luontevaa yhteistoimintaa Kuvataideviikkojen kanssa. Näin me alamme tasapuolisesti kehittää nykytaidekulttuuria Mäntässä, hän kertoo.

Musiikkijuhlien konsertteja taidemuseo Göstaan

Tiivistyvä yhteistyö tuo ensi kesänä Mäntän Musiikkijuhlien konsertteja uuteen taidemuseo Göstaan. Pääkonserttipaikkana toimii Göstan paviljongin Kivijärvisali. Uutuutena kuullaan Serlachius-konsertti, joka on myös musiikkijuhlien pääkonsertti.

Mäntän Musiikkijuhlat on maamme ainoa joka vuosi järjestettävä pianomusiikkifestivaali. Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Niklas Pokki odottaa paljon tulevalta yhteistyöltä.

– Uusi museorakennus musiikkijuhlien pääkonserttipaikkana on valtavan innostava ajatus. Museomiljöö upeine puistoineen luo ainutlaatuisen ympäristön musiikille. Yhteistyössä museon kanssa pystymme myös järjestämään entistä elämyksellisempiä konsertteja ja mahdollisesti luomaan jotain ihan uutta, hän arvioi.
 


Perjantai 13. Joulukuuta 2013

Apteekkarin kauppahuone avautui Gustaf-museossa

Serlachius-museo Gustafissa Mäntässä avatattiin lauantaina 14. joulukuuta erityisesti lapsille ja nuorille suunnattu toiminnallinen näyttely Apteekkarin kauppahuone, jossa vanhan ajan kaupankäynti tulee tutuksi tekemällä ja tutkimalla.

Apteekkarin kauppahuone liittyy väljästi Gustaf-museon viime kesänä avattuun Paperiperkele-näyttelyyn. Mäntän ensimmäinen patruuna Gustaf Adolf Serlachius toimi apteekkarina Tampereella ennen kuin päätti vuonna 1868 vaihtaa alaa ja perustaa Mänttään puuhiomon.

Vanhan ajan apteekki oli kauppahuone, jossa myytiin rohdosten lisäksi tavaraa konserttilipuista kananpoikiin. Gustaf-museoon onkin rakennettu vanhan kauppahuoneen vahvoja tunnelmia välittävä oppimisympäristö. Tehtäväpisteissä kävijät tunnistavat yrttejä, kirjoittavat reseptejä ja punnitsevat salmiakkia. Kaupankäyntiin saadaan tuntumaa roolileikkien, vanhan kassakoneen ja kirjeenvaihdon parissa.

Apteekkarin kauppahuoneessa on otettu huomioon eri-ikäiset kävijät. Vanhemmilla kävijöillä hyväkin kielitaito voi joutua koetukselle kansainvälisten liikekirjeiden parissa. Toisaalta kauppahuoneessa riittää tekemistä, vaikka ei osaisi vielä lukea ja kirjoittaa.

– Esimerkiksi rohdoksiin tai lääkkeisiin liittyvien tehtävien ratkaiseminen onnistuu rakentamalla palapeli oikein. Reseptin tai asiakirjan voi kirjoittaa hienolla käsialalla tai varustaa pelkällä leimalla, ja pillereiden määrää voi arvioida, vaikka ei osaisi vielä laskea, vastaava museolehtori Päivi Nieppola kertoo.

Kauppahuoneen tehtäviä voidaan ratkoa ohjatusti, mutta vierailu onnistuu hyvin myös omatoimisesti. Näyttelyn tehtäviä voi ratkaista sähköisesti älypuhelimen tai tablettitietokoneen avulla. Toisaalta näyttelyssä voi poiketa vain aistimassa ja haistelemassa vanhan, hämyisen kauppahuoneen tunnelmaa.


Keskiviikko 4. Joulukuuta 2013

Serlachius-museo Göstan laajennus voitti merkittävän arkkitehtuuripalkinnon Espanjassa

Espanjalaisen MX_SI architectural studion suunnitelma Serlachius-museo Göstan laajennukseksi on voittanut merkittävän arkkitehtuuripalkinnon Espanjassa. Palkinnon luovutti tiistaina 3. joulukuuta Madridissa Espanjan kruununprinssi Felipe. Sen vastaanottivat suunnitelman laatineet arkkitehdit Boris Bezan, Mara Partida ja Héctor Mendoza.

Spanish International Architecture Prize jaettiin nyt ensimmäisen kerran. Kilpailuun osallistui yhteensä 99 espanjalaista arkkitehtiä tai arkkitehtitoimistoa, joilla on parhaillaan käynnissä tai vastikään valmistunut merkittäviä projekteja ulkomailla.

Kilpailussa oli viisi kategoriaa, joista MX_SI:n suunnitelma voitti kansainvälisten arkkitehtuurikilpailujen kategorian. Palkinnon tavoitteena on tehdä tunnetuksi espanjalaista arkkitehtuuria ja vahvistaa sen brändiä kansainvälisesti.

– Kilpailulla on suuri symbolinen merkitys Espanjassa. Sen avulla pyritään vastaamaan arkkitehtuurin vaikeaan nykytilanteeseen, joka on seurausta Espanjan rakennusteollisuuden viime vuosien taloudellisesta ahdingosta, arkkitehti Héctor Mendoza kertoo.

Tuomaristo korosti arviossaan Serlachius-museo Göstan laajennusosan suunnitelman hienovaraista sopeutumista ympäristöönsä sekä perinteistä rakennusmateriaalia, puuta. Arviossa kiinnitettiin myös huomiota MX_SI:n voittaman arkkitehtikilpailun suureen osallistujamäärään. 2010-2011 järjestettyyn suunnittelukilpailuun saatiin peräti 579 kilpailuehdotusta.

MX_SI:n arkkitehdit ovat innoissaan saamastaan palkinnosta. He kertovat saaneensa aiemminkin palkintoja, mutta eivät koskaan näin merkittävää.

– Tämä merkitsee sitä, että työtämme arvostetaan ja se sijoitetaan korkealle espanjalaisen ja kansainvälisen arkkitehtuurin kentällä. Henkilökohtaisesti palkinto antaa meille valtavasti energiaa. Se tarkoittaa, että meidän on määrä jatkaa huolellista ja omistautunutta työtä valitsemallamme linjalla, Héctor Mendoza kertoo.

Boris Bezan, Héctor Mendoza ja Mara Partida iloitsevat saamastaan arkkitehtuuripalkinnosta.
 


Torstai 21. Marraskuuta 2013

Wilhelm von Schwerinin kuolema Serlachius-museoiden kokoelmiin

Helene Schjerfbeckin maalaus Wilhelm von Schwerinin kuolema on siirtynyt Serlachius-museoiden omistukseen. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö osti teoksen Sotheby´s-huutokauppakamarista 20. marraskuuta. Myyntihinta oli 122 500 puntaa eli vajaat 147 000 euroa.

Wilhelm von Schwerinin kuolema on toisinto Helene Schjerfbeckin vuonna 1886 maalaamasta teoksesta. 1920-luvulla Schjerfbeck maalasi ystävänsä ja tukijansa, taidekauppias Gösta Stenmanin kannustamana uustulkintoja monista varhaisista maalauksistaan. Wilhelm von Schwerinin kuolema on yksi näistä. Aiheesta tunnetaan vuonna 1879 maalattu versio sekä 1886 valmistunut maalaus, joka on nykyisin Turun taidemuseon omistuksessa.

Serlachius-museoiden johtajan Pauli Sivosen mielestä teos on maamme taidehistorian ja Schjerfbeckin tuotannon kannalta erittäin kiinnostava. – 1920-luvun Schjerfbeck tutkii siinä itse omaa 1880-luvun tuotantoaan retrospektiivisellä mutta samalla tuoreen modernistisella katseella, omaa kehitystään taiteilijana pohtien, hän luonnehtii.

Pauli Sivosen mukaan on mahdollista, että teos nähdään jo ensi kesänä, kun uusi Serlachius-museo Gösta avataan Mäntässä.  – Meidän on tietysti tehtävä aika lailla jatkotutkimusta esimerkiksi teoksen kunnon suhteen, mutta ilman muuta toivomme, että saisimme teoksen esille, hän kertoo.

Hieno täydennys kokoelmaan

Serlachius-museoiden kokoelmapäällikön Kirsi Eskelisen mukaan Wilhelm von Schwerinin kuolema on hieno esimerkki Schjerfbeckin modernismista. – Se täydentää upeasti taidesäätiön kokoelmissa olevaa Schjerfbeckin 1920-luvun tuotantoa ja tuo esiin hänen kiinnostuksensa historiallisiin aiheisiin uransa alkuvaiheessa, hän kertoo.

Taidesäätiöllä on Schjerfbeckiltä useita 1920-luvun modernismia edustavia teoksia, muun muassa Punaposkinen tyttö (1927), Varjo muurilla (n. 1928), Mustatukkaisen naisen pää (n. 1928) ja Autoilija (1929).

Helene Schjerfbeck, Wilhelm von Schwerinin kuolema, öljy kankaalle, 1927, Gösta Serlachiuksen
taidesäätiö.