Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Maanantai 13. Maaliskuuta 2017

Eric O. W. Ehrströmin koruista ja luonnoksista verkkonäyttely Serlachius-museoissa

Serlachius-museoissa on toteutettu verkkonäyttely taiteilija Eric O. W. Ehrströmin (1881–1934) koruista ja koruluonnoksista. Ehrström suunnitteli ja toteutti elämänsä aikana paljon koruja, joita löytyy yhä monista korulippaista, vaikka tieto niiden alkuperästä onkin saattanut kadota. Vuorovaikutteisen näyttelyn tarkoituksena on kerätä lisätietoa taiteilijan koruista.

Verkkonäyttelyssä on 190 kuvaa Serlachius-museoiden kokoelmiin kuuluvista Eric O. W. Ehrströmin koruista ja korusuunnitelmista. Jokaisen kuvan yhteydessä on palautelomake yhteydenottoa varten. Toiveena on löytää suunnitelmissa esiintyviä koruja, muita Ehrströmin koruja ja esineitä sekä niihin liittyviä tarinoita.

Ehrström edustaa suomalaisessa korudesignissa harvinaista, puhdasta Art Nouveauta. Hän suunnitteli koruja jo 1900-luvun ensimmäisinä vuosina. Vuodesta 1905 aina kuolemaansa 1934 asti hän luovutti koruja säännöllisesti Suomen Taideteollisuusyhdistyksen vuosiarpajaisiin.

Taiteilijan koruja voi olla vaikea tunnistaa, sillä hänellä ei ollut leimaamisoikeutta. Mikäli korut on signeerattu, niissä on yleensä monogrammi EOWE. On todennäköistä, että monet korut ovat päätyneet arpajaisvoittoina ja edelleen perintönä omistajille, joilla ei ole tietoa niiden suunnittelijasta.

Eric O. W. Ehrström suunnitteli monipuolisesti erilaisia koruja. Myös erilaiset pienesineet, kuten tuhkakupit ja rasiat kuuluivat hänen tuotantoonsa. Varhaiset korut olivat kuparia tai hopeaa, myöhemmät myös kultaa ja norsunluuta. Koruissa on käytetty jalokiviä, epäjaloja materiaaleja ja puolijalokiviä. Emaloidut korut ja rasiat olivat taiteilijalle tyypillisiä.

Korujen aiheet kumpuavat usein luonnosta. Niille on tyypillistä hyvin omalaatuinen kasviaiheisto: siemenkodat, sienet, jäkälät ja rihmastot sekä hyönteiset kuten sudenkorennot. Emaloitujen korujen, rasioiden ja laattojen aiheet olivat usein kepeän eroottisia.

Monipuolinen taiteilija ja taidekäsityöläinen

Eric O. W. Ehrström oli taiteilijana poikkeuksellisen monipuolinen. Hän suunnitteli korujen lisäksi astioita, tekstiilejä, huonekaluja ja lasimaalauksia. Hän oli taidekäsityöläinen ja taideteollisuusmies, joka osasi metallin pakotuksen sekä emali- ja jalokivisepän työt.

Myös Ehrströmin heraldinen tuotanto on laaja. Siihen kuuluu vaakunoita, mitaleita ja postimerkkejä. Hän oli jäsenenä Suomen Sinettikomiteassa ja lippukomiteassa, joissa suunniteltiin itsenäistyneen tasavallan viralliset tunnukset. Myös Suomen kuninkaan kruunu on hänen käsialaansa.

Ehrström oli naimissa taiteilija Olga Gummerus-Ehrströmin kanssa. Taiteilijapariskunta työskenteli paljon yhdessä. Lapseton pariskunta testamenttasi hallussaan olevat taideteokset ja luonnokset Gösta Serlachiuksen taidesäätiölle. Testamenttilahjoituksen mukana tuli mittava määrä koruluonnoksia.

Verkkonäyttelyn sisällöstä ja aineistosta ovat vastanneet museonjohtaja Pälvi Myllylä Visavuoren museosäätiöstä ja tutkija Helena Hänninen Serlachius-museoista. Näyttelyssä on hyödynnetty  Serlachius-museoiden kokoelmatietokantaa. Käytännön toteutuksesta on vastannut kokoelmasuunnittelija Leena Leiman. Verkkonäyttely on toteutettu myös ruotsin- ja englanninkielisenä.

Tutustu verkkonäyttelyyn: www.serlachius.fi/fi/nayttelyt/verkkonayttelyt/korulipas/