Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot avoinna:
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18
talviaikaan 1.9.–31.5. ti–su klo 11–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 10. Helmikuuta 2017

Serlachius-museoiden kävijät jättivät Mänttä-Vilppulaan lähes 10 miljoona euroa

Vasta valmistunut tutkimus kertoo Serlachius-museoiden kävijöiden jättävän paikkakunnalle keskimäärin 87 euroa henkilöä kohden. Vuonna 2015 kaupunkiin jäi matkailutuloa lähes 10 miljoonaa euroa. Tutkimuksen on toteuttanut Suomen johtava matkailututkimuksiin erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy Serlachius-museoiden ja MW-Kehitys Oy:n toimeksiannosta.

Tutkimuksessa on käytetty Suomessa ensi kertaa alueellisesti vertailukelpoisesti toteutettua matkailun tulo- ja työllisyysvaikutustutkimusta sekä vuonna 2016 Serlachius-museoissa tehtyä kävijäkyselyä.

Vuonna 2015 Serlachius-museoissa vieraili runsaat 109 000 kävijää, joista valtaosa oli kaupungin ulkopuolelta tulleita matkailijoita. Peräti 92 prosenttia Serlachius-museoiden kyselyyn vastanneista kertoi tulleensa Mänttä-Vilppulaan museoiden vuoksi.

Ulkopaikkakuntalaiset museokävijät käyttivät Mänttä-Vilppulassa keskimäärin 87 euroa henkilöä ja matkaa kohden. Päiväkävijät jättivät 62 euroa ja yöpyjät 186 euroa henkilöä kohden. Kaikkiaan he toivat paikkakunnalle 9,6 miljoonaa euroa.

Suurin osa Serlachius-museoiden kävijöistä tuli yli 100 kilometrin päästä: pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta. Peräti 81 prosenttia vieraista oli päiväkävijöitä. Bussiryhmien runsaus näkyi keskimääräisen matkaseurueen koossa, jonka tutkimus kertoi olevan kuusi henkilöä.

Museoiden kävijöistä yli 65 prosenttia oli yli 55-vuotiaita. Vieraat olivat erittäin tyytyväisiä museokäyntiinsä. Yhdeksän kymmenestä olisi valmis suosittelemaan museota ehdottomasti tuttavilleen, ja loput 10 prosenttia suosittelisi museota pienin varauksin.

Serlachius-museoiden kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski on tyytyväinen tutkimuksen tuloksiin. Hänen mukaansa kävijöiden ikäprofiili on tyypillinen taidemuseoille ja korostuu museoiden hyvin toimivan ryhmämyynnin johdosta. Vuonna 2016 museot myi yli tuhat opas- ja ohjelmapalvelua. 

– Serlachius-museoissa matkailun kehittämisen painopisteenä on nyt vientimarkkinointi. Näkymät museoiden tarjonnan saamisesta osaksi fly&drive- ja ryhmäpaketteja enimmäkseen Euroopan markkinoille ovat erinomaiset. Isojen matkanjärjestäjien kautta tie markkinoille vie aikaa. Nyt tehtyjen sopimusten kautta ensimmäiset asiakkaat voidaan nähdä Mänttä-Vilppulassa aikaisintaan kahden vuoden päästä, Päivi Viherkoski toteaa.

Kaupungille matkailutuloa yli 11 miljoonaa

Mänttä-Vilppulassa vieraili 2015 vuonna 258 000 matkailijaa, joista suomalaisia päiväkävijöitä oli noin 206 000 ja suomalaisia yöpyneitä matkailijoita noin 48 000. Kaupungin asukasmäärä on 10 500.

Matkailijat käyttivät kaupungissa yhteensä lähes 11,2 miljoonaa euroa, josta majoituspalveluihin käytettiin runsaat miljoona euroa, ravintolapalveluihin noin kaksi miljoonaa ja ostoksiin polttoaineet mukaan lukien lähes seitsemän miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja huvittelupalveluihin matkailijat käyttivät yli puoli miljoonaa euroa vuonna 2015