Serlachius museot

Käykää rohkeasti
pidemmälle

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Serlachius-museot ovat avoinna talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18.

Sulje

+358 (0)3 488 6800 | Gustaf, R. Erik Serlachiuksen katu 2 | Gösta, Joenniementie 47 | Mänttä

Avoinna:
talviaikaan 1.9.–31.5. ti-su klo 11–18
kesäaikaan 1.6.–31.8. joka päivä klo 10–18

Käykää rohkeasti
pidemmälle

Perjantai 10. Helmikuuta 2017

Matkailijat käyttivät Mänttä-Vilppulassa 11,2 miljoonaa euroa vuonna 2015

Vasta valmistunut tutkimus kertoo matkailun merkityksestä Mänttä-Vilppulassa. Sen on toteuttanut Suomen johtava matkailututkimuksiin erikoistunut Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy Serlachius-museoiden ja MW-Kehitys Oy:n toimeksiannosta.

Tutkimuksessa on käytetty Suomessa ensi kertaa alueellisesti vertailukelpoisesti toteutettua matkailun tulo- ja työllisyysvaikutustutkimusta sekä vuonna 2016 Serlachius-museoissa tehtyä kävijäkyselyä.

Vuonna 2015 Mänttä-Vilppulassa vieraili 258 000 matkailijaa, joista suomalaisia päiväkävijöitä oli noin 206 000 ja suomalaisia yöpyneitä matkailijoita noin 48 000. Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä oli noin 4 000. Kaupungin asukasmäärä on 10 500.

Suomalaiset päiväkävijät käyttivät Mänttä-Vilppulassa keskimäärin 27 euroa ja yöpyneet matkailijat 86 euroa matkailijaa kohden. Ulkomaalaiset matkailijat käyttivät kaupungissa keskimäärin 64 euroa matkailijaa kohden.

Matkailijat käyttivät kaupungissa yhteensä lähes 11,2 miljoonaa euroa, josta majoituspalveluihin käytettiin runsaat miljoona euroa, ravintolapalveluihin noin kaksi miljoonaa euroa ja ostoksiin polttoaineet mukaan lukien lähes seitsemän miljoonaa euroa. Kulttuuri- ja huvittelupalveluihin matkailijat käyttivät yli puoli miljoonaa euroa vuonna 2015.

Palvelualan yrittäjät hyötyjinä

Mänttä-Vilppulan kaupungin elinkeinoyhtiön MW-Kehityksen markkinointijohtaja Antti Korkka iloitsee hyvistä tuloksista yhdessä museoiden ja yrittäjien kanssa. Serlachius-museoiden vuoden 2014 laajennusinvestointien ja hyvin kehittyneiden kulttuuritapahtumien myötä matkailun kokonaismäärät ovat yli kaksinkertaistuneet vuotta 2013 edeltävästä tasosta. Kaupunki on samalla nostanut omaa markkinointipanostaan yli kaksinkertaiseksi aiempiin vuosiin verrattuna.

– Matkailijoiden käyttämästä kokonaisrahamäärästä kohdentuu suoraan palvelualan yrittäjille 60 prosenttia ja majoitus- ja ravintolapalveluiden yrittäjille noin 30 prosenttia. Matkailun kasvusta hyötyy nyt suuri joukko paikallisia yrittäjiä. Matkailuyrityksissä panostetaan kasvuun erityisesti laadun kehittämisen ja yritysryhmämyynnin kautta, toteaa Korkka.

Suuri osa matkailijoista vierailee Serlachius-museoissa

Serlachius-museoissa vieraili vuonna 2015 runsaat 109 000 kävijää, joista valtaosa oli kaupungin ulkopuolelta tulleita matkailijoita. Ulkopaikkakuntalaiset museokävijät käyttivät Mänttä-Vilppulassa keskimäärin 87 euroa päivässä. Heistä lähes viidennes yöpyi kaupungissa. Suurin osa Serlachius-museoiden kävijöistä tuli yli 100 kilometrin päästä: pääkaupunkiseudulta ja Pirkanmaalta.

Museon kävijöistä yli 65 prosenttia on yli 55-vuotiaita. Vieraat ovat erittäin tyytyväisiä museokäyntiinsä. Yhdeksän kymmenestä kävijästä olisi valmis suosittelemaan museota ehdottomasti tuttavilleen ja loput 10 prosenttia suosittelisi museota varauksin.

Serlachius-museoiden kehittämispäällikön Päivi Viherkosken mukaan tutkimuksessa saatu tulos museokävijöiden kaupunkiin jättämästä 9,6 miljoonan potista tulos on yllättävän suuri. Museoiden päiväkävijätkin käyttävät Mänttä-Vilppulassa rahaa 61 euroa henkilöä kohden, yöpyjät 186 henkilöä kohden.

Kävijöiden ikäprofiili on tyypillinen taidemuseoille ja korostuu Serlachius-museoiden hyvin toimivan ryhmämyynnin johdosta. Vuonna 2016 museot myi yli tuhat opas- ja ohjelmapalvelua. Bussiryhmien runsaus näkyy myös keskimääräisen matkaseurueen koossa, jonka tutkimus kertoi olevan kuusi henkilöä. Tyypillisen yksittäisen Serlachius-museoissa käyvän seurueen muodostaa kaksi henkilöä. 

– Museoissa matkailun kehittämisen painopisteenä on nyt vientimarkkinointi. Näkymät museoiden tarjonnan saamisesta osaksi fly&drive- ja ryhmäpaketteja enimmäkseen Euroopan markkinoille ovat erinomaiset. Isojen matkanjärjestäjien kautta tie markkinoille vie aikaa. Nyt tehtyjen sopimusten kautta ensimmäiset asiakkaat voidaan nähdä Mänttä-Vilppulassa aikaisintaan kahden vuoden päästä, Päivi Viherkoski toteaa.


Lisätiedot:
MW-Kehitys Oy, markkinointijohtaja Antti Korkka, p. 040 834 6676, antti.korkka@mw-kehitys.com
Serlachius-museot, kehittämispäällikkö Päivi Viherkoski, p. 050 352 2567, paivi.viherkoski@serlachius.fi
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy: Mikko Manka, puh. 040 549 8557, Pasi Nurkka, puh. 040 505 5903